Google test ‘rijdend opladen’ van zelfrijdende voertuigen
Google test momenteel de mogelijkheden van het al rijdend opladen van elektrische zelfrijdende auto’s. Daarmee moeten drempels worden weggenomen voor diverse groepen gebruikers, zoals slechtzienden of mensen met een spierziekte. Bovendien hoeft een autonoom rijdend voertuig hierdoor minder vaak te stoppen om op te laden.
Bij het zogeheten inductieladen is geen stekker nodig, maar kan de auto ‘elektrisch tanken’ doordat deze boven een oplaadplaat staat die in de grond is verwerkt. In het voertuig zelf zit dan een stroomontvanger. Tevens is er de mogelijkheid om een serie oplaadplaten in de grond te verwerken, waardoor de auto al rijdend zichzelf kan opladen. Google test dit momenteel, meldt het Institute of Electrical and Electronics Engineers.
Voordelen
Naast eerdergenoemde voordelen, minder stilstand en toegankelijker voor bepaalde gebruikersgroepen, zorgt deze technologie ook dat een minder grote accu noodzakelijk is. Door deze techniek kan de auto namelijk vaker worden opgeladen en hoeft er minder energie aan boord te zijn. De accu is het duurste onderdeel van een e-auto, waardoor deze vorm van opladen de kosten voor een dergelijk voertuig behoorlijk kan reduceren. Bovendien bieden kleinere accu’s de auto-ontwerpers meer mogelijkheden.
Deze techniek is dezelfde als die wordt gebruikt voor het stekkerloos opladen van mobiele telefoons. Google voert de tests uit op twee plekken, namelijk bij hun hoofdkantoor en bij de afdeling waar de zelfrijdende auto’s worden ontwikkeld. Beide locaties liggen vlakbij elkaar in de Amerikaanse staat Californië.
Gebruiksgemak
Volgens het bedrijf, dat vooral bekend is van zijn zoekmachine, is het bij de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen belangrijk om toegankelijkheid en gebruiksgemak centraal te stellen. Deze nieuwe vorm van opladen kan daarbij helpen, omdat veel lichamelijk beperkten of slechtzienden moeite hebben met handmatig opladen via de stekker.
Overigens is deze oplaadtechniek niet uitsluitend geschikt voor auto’s zonder bestuurder. In Groot-Brittannië zijn afgelopen jaar al stappen gezet om het ‘laden zonder stoppen’ te testen met traditionele elektrische auto. Daarvoor is zevenhonderd miljoen euro uitgetrokken. Deze toepassing moet de vrees wegnemen van veel (potentiële) gebruikers dat ze zonder stroom komen te zitten tijdens het rijden.
Lees ook: Zelfrijdende auto Google nu ook getest in slecht weer
[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]
Waarom moeten die auto’s er allemaal uitzien als een vermomde rolstoel?
En waar blijft de vrijheid van een automobilist? Leuk voor vaste trajecten en als bus/trein op reguliere trajecten.
De fun van autorijden wordt zo vakkundig de nek omgedraaid.