Uber, zelfrijdende auto

Onderzoek: meer bekendheid, minder acceptatie zelfrijdende voertuigen

Hoewel de bekendheid van zelfrijdend vervoer razendsnel toeneemt en de vraag naar rijassistentiesystemen stijgt, worden consumenten steeds terughoudender in de acceptatie ervan. Dat blijkt uit de 2018 Evolution of Mobility Study van Cox Automotive. De onderzoekers denken dat dit vooral te wijten is aan de ongelukken met zelfrijdende auto’s die afgelopen maanden plaatsvonden. Ook het dodelijke ongeval in maart met een Uber-voertuig, heeft het imago van de zelfrijdende auto geen goed gedaan.

Volgens de bevindingen van de onderzoekers zijn steeds meer consumenten ervan op de hoogte dat er mogelijkheden zijn voor autonoom vervoer. Ook is de behoefte aan zelfrijdende functies groot. Toch wil 84 procent van de respondenten de mogelijkheid hebben om zelf te rijden, zelfs in een auto waarbij dat niet noodzakelijk is. 16 procent vindt het prima om de techniek volledig zelf het werk te laten doen.

Voorkeur

Het aantal respondenten dat gelooft dat wegen veiliger zouden zijn als alle voertuigen volledig autonoom waren, is in slechts twee jaar tijd met 18 procentpunten gedaald. Bijna de helft zegt nooit een auto met Level 5-technologie te kopen, een stijging van bijna 20 procent ten opzichte van 2016. Destijds werden bijna 2300 mensen ondervraagd in een vergelijkbare enquête. Generatie Z (12-22-jarigen) en Millennials (23-36-jarigen) zijn maar iets minder terughoudend: minder dan de helft van de respondenten zegt nooit een Level 5-voertuig te willen kopen (48 procent en 39 procent, respectievelijk).

In een studie uit 2016 van Kelley Blue Book, een uitgave van Cox Automotive, werd aan respondenten gevraagd om een ​​keuze te maken tussen de verschillende niveaus. Level 4 had toen de voorkeur: dit niveau biedt alle voordelen van autonoom rijden, zonder dat de controle volledig wordt weggenomen. Nu prefereren consumenten Level 2. Dit niveau is vaak al beschikbaar in nieuwe auto’s.

Verschuiving in het vertrouwen

De recente ongelukken waarbij autonome voertuigen betrokken waren, waaronder het dodelijke ongeluk met een Uber-auto in maart, zijn slechts gedeeltelijk verantwoordelijk voor deze verandering, volgens het onderzoek. De mensen die namelijk bekend zijn met deze ongelukken, geven even vaak aan te denken dat wegverkeer veiliger wordt dankzij autonome auto’s, als de respondenten die niks van deze ongevallen afweten (55 procent ten opzichte van 54 procent, respectievelijk).

“Naarmate het bewustzijn over de ontwikkeling van autonome technologie toeneemt, zien we een aantal dramatische verschuivingen in het consumentenvertrouwen”, zegt Karl Brauer, uitvoerend uitgever bij Cox Automotive. “Mensen hebben nu een beter inzicht in de complexiteit van het maken van een zelfrijdende auto, en daarom heroverwegen ze hoe comfortabel ze zijn met het idee om controle over te geven aan een autonoom voertuig.”

Verkeersveiligheid

Ondanks negatieve berichtgeving in de media, willen consumenten wel semi-autonome functies gebruiken als het verkeersveiligheid betreft. Consumenten kijken dus heel anders tegen veiligheidstechnologieën aan dan tegen volledig autonome voertuigen, concludeert Cox Automotive. 54 procent van alle respondenten is het eens dat semi-autonome functies mensen over het algemeen betere chauffeurs maken. Vooral waarschuwingssystemen om botsingen te voorkomen, zijn volgens consumenten belangrijke hulpmiddelen die belangrijk zijn bij aankoop van een nieuwe auto.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Vital Findings in opdracht van Cox Automotive. In totaal werd aan 1250 consumenten in een online enquête naar hun mening gevraagd over zelfrijdend vervoer.

Lees ook:

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is vaste redacteur van SpoorPro.nl en RailTech.com. Ze schrijft ook regelmatig voor ZelfrijdendVervoer.nl.

2 reacties op “Onderzoek: meer bekendheid, minder acceptatie zelfrijdende voertuigen”

Frank Thormann|17.08.18|13:32

Gebeuren er niet, zonder die technieken, meer ongevallen?

Ralph Panhuyzen|19.08.18|09:15

Zelfrijdend zal denk ik op een gegeven moment kunnen als het verkeer het toelaat, op snel- en B wegen, maar waarschijnlijk nooit in druk stadsverkeer. Tenzij je je ‘staccato’ wilt verplaatsen. Zie je het al voor je: door hartje Amsterdam met al die voetgangers en fietsers op straten die niet recht lopen etc.? De IEEE (VS) heeft er een hard hoofd in elk geval, wat de tech funds ook mogen roepen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.