Navya, Keolis

Navya: zelfrijdende shuttle in stad van toekomst biedt veiligheid en beleving

Bron: Keolis UK

Steeds meer mensen omarmen zelfrijdend vervoer, vertelt plaatsvervangend directeur Jérôme Rigaud van Navya. Maar om écht antwoord te kunnen bieden op de uitdagingen van de stad in 2050 is volgens hem meer nodig. Het niveau van veiligheid en reizigersbeleving kan nog hoger en autonome voertuigen kunnen nog beter geïntegreerd worden in het vervoersysteem.

“Vandaag woont ongeveer 50 procent van de wereldbevolking in de stad”, zegt Rigaud met serieuze stem tegen de meer dan vierhonderd deelnemers aan een parallelsessie tijdens techcongres Web Summit in Lissabon. “Maar over dertig jaar zal dat meer dan 70 procent zijn.” Veel steden, zegt hij, worden megasteden met 20 tot 40 miljoen inwoners. “Dit zijn geen kale cijfers of kille statistiek, dit gaat over ons. Over hoe we reizen, onze tijd doorbrengen en de ruimte delen. En dat is een grote uitdaging.”

Kunnen we deze uitdaging het hoofd bieden? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de stad in 2050 een leefbare stad is? Is dat mogelijk? Rigaud strooit de vragen over zijn gehoor uit, om dan zelf het antwoord te geven. “Het is enerzijds-anderzijds, ‘good news and bad news’. We hebben nog even de tijd en de technologische ontwikkelingen gaan hard. Maar we moeten wel nu beginnen. We moeten oplossingen ontwikkelen. Niet ter vervanging van het huidige vervoersysteem, maar ter aanvulling. De stad in 2050 is een slimme stad. Het draait hier om mobiliteit, techniek en om zelfrijdend en elektrisch vervoer.”

Omslag

En hier komt zijn bedrijf om de hoek kijken. Navya ontwikkelt onder meer de ‘Autonom Shuttle’, een innovatief, elektrisch en volledig zelfrijdend voertuig. Om de weg te vinden gebruikt de shuttle allerlei sensoren, camera’s en slimme software. Er is ruimte voor 15 passagiers. “Wereldwijd rijden er meer dan honderd van onze voertuigen rond”, zegt Rigaud trots.

De shuttles leverde het bedrijf waardevolle inzichten op: waar we nu staan, maar ook wat er nog moet gebeuren. Rigaud signaleert “de omslag van bezit naar dienst”. Steeds minder mensen willen een eigen auto; een keuze kunnen maken uit een ruim en altijd beschikbaar aanbod openbaar vervoersmiddelen of deelsysteem is voldoende.

Meer dan 90 procent van onze passagiers is tevreden

Hij ziet ook dat steeds meer mensen autonome voertuigen omarmen. “Meer dan 90 procent van onze passagiers is tevreden, blijkt uit de enquêtes die we ze achteraf laten invullen.” Ook de techniek gaat snel, beschrijft hij. Op het gebied van verkeersveiligheid en voertuigveiligheid worden grote stappen gemaakt.

Veiligheidseisen

Maar Navya is er nog niet. Grote uitdaging is, zegt hij, hoe de reizigersbeleving kan verbeteren. Het gaat hem hier niet alleen om het gevoel van veiligheid en duidelijkheid waar de shuttle rijdt en naar toegaat. Het gaat hem ook om plezier, genot. Dat is belangrijk, zegt hij, want zelfrijdende voertuigen worden straks echt onderdeel van je huis of je kantoor.

Ook moeten autoriteiten volgens hem stappen maken met het opstellen van veiligheidseisen voor passagiers, de voertuigtechniek en de plek van het voertuig in het verkeer. In de meeste steden waar Navya actief is, is het bedrijf hierover in gesprek met de betreffende overheidsorganen.

Infrastructuur

Rigaud breekt ook een lans voor een volledig geïntegreerd vervoersysteem. “Mensen moeten zonder hobbels, zonder verlies van tijd, met meerdere verschillende vervoersmiddelen van A naar B kunnen reizen.” Het gaat er niet alleen om dat die verschillende modaliteiten op elkaar aansluiten, maar dat er een integrale betaalmogelijkheid komt. Voor een leefbare, bereikbare stad in 2050 is dit “erg belangrijk”, onderstreept hij.

De laatste uitdaging, tenslotte, is de huidige infrastructuur. “Het huidige systeem moet klaargemaakt worden voor de zelfrijdende auto. En dat betekent in de komende overgangsperiode, dat autonome voertuigen goed moeten communiceren met ‘gewone’ voertuigen en zelfs voetgangers.”

Onderwerpen: , ,

Auteur: JanPieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.