Maeslantkering. Foto Siebe Swart/Port of Rotterdam

Meer ruimte voor testen autonoom varen in Nederland

Maeslantkering

Het wordt voor de maritieme industrie in Nederland gemakkelijker om te experimenteren met autonoom varende schepen. Dat heeft Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) donderdag aangekondigd tijdens de Smart Shipping Challenge in Rotterdam. 

“Nederland is een testland, ook op het water”, aldus de minister. “Daarom vergroot ik de juridische ruimte om te experimenteren en te testen.” Er is een speciaal meldpunt in het leven geroepen. Iedereen die een experiment wil doen op Nederlandse wateren, kan zich hier melden. Ook voert Van Nieuwenhuizen gesprekken met Vlaanderen en andere ‘Noordzeelanden’ zoals het Verenigd Koninkrijk. “Samen willen we grensoverschrijdend testen mogelijk maken.”

Scheepvaart vernieuwt

Tijdens de Smart Shipping Challenge werden presentaties gegeven over nieuwe technologie en waren er diverse demonstraties in de Rijnhaven te zien. Deze gingen niet alleen over duurzame en autonoom varende schepen, maar ook over de inzet van bijvoorbeeld drones die de kade kunnen monitoren.

“Zelfvarende watertaxi’s, robot-scheepjes die inspecties uitvoeren, slimme systemen die de wachttijd voor de haven verlagen of het leven aan boord makkelijker maken. Het maakt duidelijk dat de scheepvaart zichzelf vernieuwt”, aldus minister Cora van Nieuwenhuizen. Volgens haar hebben de vaarwegen een ‘enorme potentie’, terwijl de wegen steeds meer dichtslibben.”

Samenwerken

Van Nieuwenhuizen roept de sector op om samen te werken, zodat ook de kleinere ondernemingen kunnen profiteren. “Ik weet dat investeren in vernieuwing niet vanzelfsprekend is voor iedereen. Zeker de binnenvaart bestaat uit kleine zelfstandigen voor wie elke euro telt. Weet wat er te koop is, blijf niet alleen doorgaan op dezelfde weg, zoek de samenwerking op. Want ook voor de binnenvaart ligt een uitdaging om schoner en zuiniger te varen.”

De scheepvaart kan een belangrijke bijdrage leveren aan het reduceren van de CO2-uitstoot, stelt Van Nieuwenhuizen. “Daar ga ik met de sector ook nog specifiek afspraken over maken. Er ligt een hele interessante opgave voor ons. Want we willen meer vervoeren met minder uitstoot van CO2. In 2030 willen we als land 49 procent minder CO2 uitstoten.”

Lees ook: Nederlandse maritieme sector gaat samenwerken in autonoom varen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.