binnenvaart, schip, TNO

Nederlandse maritieme sector gaat samenwerken in autonoom varen

Een groep van Nederlandse bedrijven en organisaties uit de maritieme sector gaat samenwerken om de kansen van autonoom varen voor de binnenvaart in kaart te brengen. Het autonoom varen moet bijdragen aan een hogere veiligheid, minder brandstofgebruik en emissies, een grotere inzetbaarheid van schepen en een verlaging van de kosten. Uiteindelijk moet het ook leiden tot een sterkere concurrentiepositie van de Nederlandse binnenvaart.

Het samenwerkingsverband bestaat onder meer uit TNO, het kennisinstituut Marin, TU Delft, branchevereniging BLN-Schuttevaer, Damen Shipyards en nog tien binnenvaartondernemers. “Veel zeeschepen hebben al een automatische piloot”, vertelt Maurits Huisman, business developer bij TNO. “Wat we nu gaan onderzoeken is het volledig autonoom en semi-autonoom varen. Daarbij vragen we ons af: is het autonoom varen voor een aantal cases überhaupt een zinnig idee? Wat mag het kosten en wat levert het op?”

Businesscase

Onderzocht wordt wat de kansen en de mogelijke hindernissen zijn van het autonoom varen voor de binnenvaart. Dat doen ze aan de hand van verschillende type schepen en in allerlei marktsegmenten, zoals de droge bulkvaart, containervaart en tankvaart. “Daarbij is het heel belangrijk dat we met tien binnenvaartondernemers samenwerken”, zegt Huisman. “Bij deze bedrijven zit de praktijkkennis, zij weten precies waar de knelpunten zitten.”

Zo wordt er gekeken naar de impact op de logistiek. “Wat betekent het autonoom varen bijvoorbeeld voor het laden en lossen, kan dit sneller? In een later stadium onderzoeken we ook de veiligheid. Zouden we met deze techniek kunnen voorkomen dat een schip tegen een sluis aanvaart? We kijken daarbij ook wat er al bekend is bij het autonoom rijden op de weg en truck platooning. Daar zien we dezelfde thema’s als bij het autonoom varen, zoals de vraag wie er verantwoordelijk is bij een aanvaring.”

‘Alles in huis’

Het uiteindelijke doel is de concurrentiepositie van de Nederlandse markt te versterken. “In Nederland hebben we een uitgebreide maritieme industrie, alles is in huis om van het autonoom varen ook een Nederlands product te maken.”

De uitkomsten van het onderzoek worden beschreven in een white paper, die gepresenteerd wordt rond de demodag van de Smart Shipping Challenge op 30 november. Testen in de praktijk gaat op korte termijn nog niet plaatsvinden, zegt Huisman. “Maar we kunnen dan zeker al het een en ander presenteren.”

Lees ook: Vervoerder Nedcargo wil semi-autonoom vrachtschip

Onderwerpen: ,

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.