Transdev en Torc Robotics slaan handen ineen (foto: Transdev)

Transdev werkt samen voor ontwikkeling autonome shuttlebusjes

Het Franse vervoersbedrijf Transdev wil autonome, elektrische shuttlebusjes laten rijden tussen belangrijke OV-stations en vervoersknooppunten in de steden Parijs en Rouen. Uiteindelijk wil de vervoerder in alle landen waar ze actief is dergelijke autonome shuttles  aan haar OV-aanbod toevoegen. Shuttles en kleine, zelfrijdende voertuigen kunnen bestaande OV-netwerken aanvullen, meent Transdev. 

Voor deze autonome busjes is Transdev een samenwerking gestart met technologiebedrijf Torc Robotics. Dit bedrijf heeft de zelfrijdende autotechniek ontwikkeld, die wordt geïntegreerd in een i-Christal shuttle. Die voertuigen kunnen onder bepaalde omstandigheden of in bepaalde geografische gebieden volledig autonoom rijden.

Route

In Parijs zal de onbemande shuttle alleen ’s nachts en buiten de spitsuren over een speciale rijbaan reizigers vervoeren tussen treinstation Massy en de universiteitscampus van Parijs-Saclay. In Rouen wordt een zelfrijdende shuttle ingezet op de verbinding tussen het Rouen bedrijvenpark en het nabijgelegen tramstation. Die voertuigen, waarin ruimte is voor 16 personen, moeten ook op de openbare weg gaan rijden. De maximumsnelheid is 30 kilometer per uur.

De nieuwe samenwerking werd onlangs in de Verenigde Staten onthuld, waarbij Transdev-topman Yann Leriche de visie van Transdev op mobiliteit beschreef als P.A.C.E: Persoonlijk, Autonoom, Connected en Ecologisch. “Wij geloven dat autonome diensten voor het eerst in het openbaar vervoer zullen worden ontwikkeld. Het is voor ons een speerpunt om nieuwe vormen van mobiliteit uit te proberen en ideale oplossingen te leveren aan onze reizigers. Autonome bussen leveren flexibele, schone en toegankelijke mobiliteit waarmee reizigers zich vrijelijk kunnen bewegen.”

Parkshuttle

Connexxion heeft in Nederland al enkele jaren ervaring op kunnen doen met zelfrijdende voertuigen, omdat de vervoerder hier al jaren de Parkshuttle-concessie exploiteert. Vorig jaar werd bekend dat Connexxion nog zeker tot 2033 verantwoordelijk blijft voor het vervoer met de autonome Parkshuttle. Het is de bedoeling dat die onbemande bus in 2020 ook de openbare weg op kan.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.