Cadillac met Super Cruise technologie van General Motors

Australiërs minder enthousiast over zelfrijdende auto

Cadillac plans to expand the rollout of Super CruiseTM, the world’s first true hands-free driver assistance feature for the freeway. Super Cruise will be available on all Cadillac models, with the rollout beginning in 2020. After 2020, Super Cruise will make its introduction in other General Motors brands.

Autobestuurders die gebruikmaken van de EastLink-snelweg in Australië zijn het afgelopen jaar minder belangstellend geworden voor zelfrijdende auto’s. Wel is er binnen deze groep meer vraag naar de nieuwste systemen voor rijassistentie.

Dat en meer blijkt uit de nieuwste versie van de EastLink’s jaarlijkse onderzoek naar autonome voertuigen onder gebruikers van de snelweg. Dit jaar deden er 18.000 mensen mee, 20 procent meer dan in 2017. De belangrijkste conclusie: de hype rond zelfrijdende auto’s is bij deze doelgroep wel een beetje over zijn hoogtepunt heen. Een volledig autonome auto spreekt nu een kleiner deel van de ondervraagden aan dan vorig jaar.

Ondersteunen

Maar dat kan ook een kwestie van realiteitszin zijn: de volledig zelfrijdende auto is immers nog niet vrij beschikbaar. Systemen voor rijassistentie zijn dat wel, en daar is onder de gebruikers van de snelweg dan wel weer meer belangstelling voor ontstaan. Het gaat dan om systemen die ondersteunen in het verlaten van de ene rijbaan en het bereiken van de andere, of juist in het in de juiste baan blijven. Ook oplossingen voor hulp bij inhalen, parkeren en een bepaalde snelheid aanhouden, groeien in populariteit.

Verkeersinformatie

Iets anders waar veel van de 18.000 respondenten wel oren naar hebben is een auto die onderdeel uitmaken van een netwerk, de zogenaamde ‘connected cars’. Ze zien dan vooral veel mogelijkheden om op de hoogte te blijven van verkeersinformatie, waarschuwingen over de staat waarin de weg verkeert en beveiliging van het voertuig zelf. En als het gaat om de vraag ‘benzine of hybride’ gaat het steeds meer gelijk op.

Onderwerpen: ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.