Navya, Europese Commissie

‘Vermijd one-size-fits-all-aanpak bij introductie van zelfrijdende auto’

Een ‘one-size-fits-all’-aanpak voor de introductie van zelfrijdend vervoer in steden moet vermeden worden. Iedere stad is namelijk uniek, onder meer op het gebied van infrastructuur. Met een generalistische aanpak worden niet alle kansen van autonoom vervoer benut. Bovendien kan het speciale karakter van een stad verloren gaan. Dat stelt Arcadis in het rapport Citizens in Motion.

In het rapport kijkt het consultancybureau naar de mobiliteitsbehoeftes van veertien steden in de wereld, waar onder Amsterdam, Singapore en Parijs. De adviseurs onderzoeken specifiek de vraag of en in hoeverre zelfrijdende en met elkaar en met infrastructuur communicerende auto’s aan de vervoersvraag kunnen voldoen. Dit soort voertuigen kunnen files erger maken en de goede werking van het openbaar vervoer bedreigen als ze zomaar zonder nadenken in de stad neergezet worden, erkennen de onderzoekers.

Speciale karakter

Een ‘one-size-fits-all’-aanpak moet in ieder geval vermeden worden, stellen ze. Iedere stad is uniek, benadrukken ze, wijzend op infrastructuur en de locatie van historische gebouwen. Zo’n standaard mal maakt dat niet alle kansen van autonoom vervoer ten volle benut worden. Het kan er ook voor zorgen dat het speciale karakter van een stad verdwijnt.

De onderzoekers wijzen wel op twee belangrijke uitgangspunten. Zelfrijdende vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen. Anders krijg je, stellen ze, twee niveaus in het openbaar vervoer: vervoersvormen voor armere en vervoersvormen voor rijkere inwoners. En dat moet voorkomen worden, benadrukken ze.

In overleg blijven

De onderzoekers roepen ook stadsbestuurders op om altijd in overleg te blijven met de bazen van de OV-bedrijven en andere mobiliteitsaanbieders. Doet ieder alles op z’n eigen houtje, dan is dat niet bepaald bevorderlijk voor de het bestaande OV-netwerk. Sterker nog: er kunnen zelfs bedrijven omvallen. Daarom, benadrukken de consultants, moeten stadsbesturen steeds samen met de private sector zoeken naar oplossingen die het OV-netwerk versterken.

Iedere stad maakt zijn eigen ontwikkeling door op gebied van autonoom vervoer, zien ze. Ze wijzen onder andere op Singapore. Deze stad wil dat in 2022 zelfrijdende bussen en shuttles op de openbare weg rijden. Ze wijzen ook op het succes van ridesharing, onder meer in Amsterdam en New York. Hiervoor zouden zelfrijdende shuttles goed werken, stellen de onderzoekers. Het is niet alleen gemakkelijk, het dringt ook nog eens het aantal auto’s in de stad terug.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.