Een voertuig van 2getthere. Foto: 2getthere/www.2getthere.eu

Eerste Europese aanbesteding voor autonome bussystemen

Een voertuig van 2getthere. Foto: 2getthere/www.2getthere.eu

Een samenwerkingsverband van verschillende Europese overheden heeft een aanbesteding op de markt gebracht voor de systemen waarmee minibussen autonoom kunnen rijden in een stedelijke omgeving. De aanbesteding moet leiden tot drie prototypes die geselecteerd worden voor testprojecten met kleine autonome busvloten in Nederland, Griekenland, Estland, Finland, Noorwegen en Portugal.

De aanbesteding is uitgeschreven door het FABULOS-project, waarin zes Europese overheden en bedrijven de handen ineen hebben geslagen om de mogelijkheden met autonome bussen te ontdekken en zo innovatieve oplossingen te ontwikkelingen voor de OV-sector.

Het gaat hier om overheden van de steden Helmond, Gjesdal (Noorwegen), Lamia (Griekenland), de transportautoriteit in Porto (Portugal), het ministerie van Economische Zaken en Communicatie in Estland en het Finse Forum Virium Helsinki.

Research&Development

Het gaat hier niet zozeer om een tender voor de autonome bussen zelf, als wel om de ontwikkeling van de techniek. Er zijn weliswaar op verschillende plekken al demonstraties en korte testen uitgevoerd met zelfrijdende bussen, maar het ontbreekt nog aan een zogenaamd ‘proof-of-concept’. Daarvoor moet autonoom rijden eerst in een meer volwassen fase terecht komen. Met deze aanbesteding willen de overheden een oppepper geven aan verdere ontwikkeling.

Met deze aanbesteding kopen de overheden dus verder onderzoek en de ontwikkeling in van slimme systemen die nodig zijn voor een zelfrijdende vloot minibussen. De bedrijven die zich willen inschrijven moeten wel volledige oplossingen bieden, dus hardware, software, een vloot en de diensten. Het aanbestedingsproces eindigt in 2020, waarna de partijen hopen dat de eerder uitgekozen bedrijven hun prototypes verder ontwikkelen in marktklare oplossingen.

Eisen aanbesteding

De aanbesteding sluit op 31 oktober. Om in aanmerking te komen, is het verplicht om tenminste de helft van alle research&development-activiteiten uit te voeren in de Europese Unie of landen die zich hiermee associeren. Dit omdat het project financiering heeft ontvangen van de Europese Unie. In totaal is er voor het FABULOS-project 5,5 miljoen euro beschikbaar.

Nadat alle geïnteresseerde instanties zich hebben ingeschreven, verloopt het project in drie fases. In eerste instantie worden alle ingediende technologieën en voorstellen onder de loep genomen met een haalbaarheidsstudie. In de volgende fase worden de veelbelovende projecten verder ontwikkeld in echte prototypes. In de laatste fase worden de bussen werkelijk experimenteel ingezet.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.