‘Files verminderen alleen als we ritten in zelfrijdende auto delen’

De zelfrijdende auto gaat rijden zo gemakkelijk, goedkoop en plezierig maken, dat het aantal ritten en daarmee gepaard gaande files flink gaan toenemen in de toekomst. Behalve als we zoveel mogelijk gaan carpoolen. Dat schrijven Nicole Stofberg, UvA-promovenda, en Ananda Groag, mobiliteitsexpert bij ShareNL, in een whitepaper. Autodelen moet de norm worden en beleidsmakers en de auto-industrie moeten daarvoor alles in het werk stellen, betogen ze.

De derde transportrevolutie is op komst, voorzien Stofberg en Groag. Dat heeft volgens hen te maken met drie trends. De ontwikkeling op het gebied van zelfrijdend vervoer en elektrificatie, is de eerste. De tweede is de vordering in de ict-sector, waardoor voertuigen digitaal verbonden kunnen worden met elkaar. En als derde noemen ze de opkomst van het autodelen. Vooral die laatste ontwikkeling is belangrijk volgens de onderzoekers. Want gaan we onze zelfrijdende auto niet delen, dan nemen de files flink toe – en dan profiteren we niet van de potentie van dit nieuwe vervoersmiddel.

Taxi’s worden flink goedkoper met de komst van de zelfrijdende auto, schrijven Stofberg en Groag. Immers: je hoeft niet te betalen voor een (dure) bestuurder. Het gevolg kan zijn dat de zelfrijdende auto een serieuze concurrent wordt voor het OV. Mensen zullen veel vaker een zelfrijdende auto pakken, zeker omdat die je ook nog eens van deur naar deur brengt. Stofberg en Groag wijzen op onderzoek onder 489 Amsterdammers. De helft van de treinreizigers in die groep wil wel overstappen naar een zelfrijdend voertuig in de toekomst. En datzelfde geldt voor 30 procent van de mensen die fietsen naar hun werk.

Geen rijbewijs

Daarnaast maakt de zelfrijdende auto rijden mogelijk voor mensen die nu nog geen rijbewijs hebben of mogen, bijvoorbeeld jongeren, ouderen, maar ook mensen met gezondheidsproblemen of een handicap. Deze ontwikkeling maakt alleen al dat Amerikanen in 2050 tot 25 procent meer met de auto afleggen dan nu, stellen Stofberg en Groag. Ze benadrukken bovendien dat de groep die al rijdt, nog meer gaat rijden – onder andere door de flexibiliteit van de zelfrijdende auto, de luxe en het gemak om onderweg te kunnen werken. Dus, waarschuwen de onderzoekers, als deze ontwikkelingen doorzetten, wordt het alleen maar drukker in plaats van rustiger op de weg.

Carpoolen is de oplossing, aldus het whitepaper. Maar het grootste struikelblok, zo is te lezen, is de mens. Die wil liever niet met onbekenden in een auto zitten. We vinden het oncomfortabel, intimiderend en vaak niet veilig. Stofberg en Groag wijzen op onderzoek in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De bereidheid onder de geênqueteerden steeg naar iets boven de 50 procent als de ritprijs met 75 procent zou dalen. En dat terwijl carpoolen het aantal auto’s op de weg flink kan verminderen: met tweederde, concluderen de onderzoekers uit recent onderzoek in New York City.

Aanbevelingen

Financiële maatregelen, technische oplossingen – ze gaan het carpoolen niet stimuleren, voorzien Stofberg en Groag. Het gedrag van mensen, dat moet veranderen. Ze doen de auto-industrie en beleidsmakers vijf aanbevelingen die hierbij moeten helpen. Beleidsmakers op het terrein van mobiliteit hebben de sleutel in handen. Zij moeten van carpoolen de nieuwe norm maken, moeten goed werkende stimuleringsmaatregelen nemen en moeten kennis uitwisselen met andere relevante partijen. De tweede aanbeveling die ze doen luidt: maak autodelen aantrekkelijker met kortingen of andere financiële voordelen.

Het verankeren van autodelen in stadsontwikkelingsplannen en vervoersvisies is hun derde aanbeveling. De onderzoekers zien ook veel in het opzetten en stimuleren van publiek-private samenwerkingsprojecten en pilots. Als laatste noemen ze het verbeteren van de kwaliteit van de deelautovloot. Een auto moet schoon zijn, heel zijn, en moet veilig zijn – want dat kan aan automobilist helpen om zijn eigen auto weg te doen.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

6 reacties op “‘Files verminderen alleen als we ritten in zelfrijdende auto delen’”

Tibi Stibi|08.08.18|06:19

als auto’s zelf rijdend zijn en je ze huurt precies voor de reis die je gaat maken kan je dus veel kleinere auo’s huren als je er als enige in gaat zitten, op die manier kan je ook files besparen zonder dat je mensen bij elkaar in een hokje stopt

Ralph Panhuyzen|08.08.18|08:29

Precies. Van de autoindustrie kan ik het begrijpen dat ze graag grote auto’s (overigens vooral steeds breder en zwaarder) maken. Immers, is daar een grotere marge op te behalen. Ziedaar de SUV trend. Maar de inbreng van wetenschappers hier zijn ofwel van het niveau “stating the obvious” of zich vleien richting de industrie. In plaats van met échte oplossingen te komen. Veel kleinere (vooral smallere) voertuigen kan. Simpel, iedere verplaatsing kost fysiek ruimte. Maak die dan kleiner.

Stef Bouwhuis|08.08.18|12:08

Als we met onbekenden een kleine ruimte moeten delen, dan voelt dat onveilig. In een lift voel je die spanning al en dat is dan maar een ‘korte rit’. We moeten misschien bij deelauto gebruik van zelfrijdende voertuigen de reizigers gaan ‘matchen’. Dat kan door de ‘profielen’ van reizigers te vergelijken of door reizigers te laten beoordelen door medereizigers. Hierdoor deel je allen een voertuig als er ‘matching’ profielen kunnen meerijden. Wij weinig matcht betaalt een hogere ritprijs.

Tibi Stibi|08.08.18|13:54

matchen klinkt interessant maar ik kies dan toch voor een eigen vervoersmiddel. zoals ralph zegt precies op de juiste maat. reis ik alleen dan is een een zitter voldoende.

nu kopen mensen vooral grote auto’s omdat ze ook 1 keer per jaar op vakantie willen kunnen. straks huur je op maat. klein zal goedkoper zijn dus kies je daarvoor als je niet meer nodig hebt.

Tibi Stibi|08.08.18|13:56

overigens is het zo dat veel files komen door ongelukken, zelfrijdende auto’s zullen dat dus al verminderen. dan heb je het ongelijk rijden waardoor mensen elkaar gaan inhalen. als zelfrijdende auto’s allemaal precies 100 km/u rijden dan zal ook dat tot veel minder files leiden.

Ralph Panhuyzen|10.08.18|19:49

Ergo: als mensen niet een zelfrijdende auto willen delen, dan moet de zelfrijdende auto de beschikbare ruimte beter kunnen delen met zijn ‘mede-autonomers’. Je kunt nu al ontwikkelingen extrapoleren en daarmee voor zijn. Na voertuiggewicht, brandstoftype en emissies die bepalen hoe overheden een voertuig financieel bejegenen, gaat onvermijdelijk als volgende criterium komen: voertuig footprint. Überhaupt al raar dat je hetzelfde parkeertarief betaalt voor een Fiat 500 als voor een Hummer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.