Beperkt lerend vermogen kan komst zelfrijdende auto fors vertragen
Het kan nog jaren duren voordat zelfrijdende systemen leren om op betrouwbare wijze ongelukken tevermijden. De introductie van zelfrijdende auto’s kan daardoor een stuk langer op zich laten wachten dan nu wordt aangenomen. Die mogelijke vertraging kan grote gevolgen hebben voor de vele bedrijven die ergens in de komende jaren een zelfrijdende auto op de markt willen brengen.
In een artikel van The Verge wordt door Gary Marcus van New York University gewaarschuwd voor de AI Winter, waarbij AI staat voor Artificial Intelligence. En de winter staat voor de periode die de komst van de zelfrijdende auto een behoorlijke tijd kan gaan bevriezen en uitstellen. Het optimisme van de markt is begrijpelijk, want de afgelopen tien jaar is er enorm veel vooruitgang geboekt. Maar de rek is er wel zo’n beetje uit.
Identificeren en onderscheiden
Als voorbeeld van ‘deep learning’ wordt Google Images gebruikt. Dit systeem kan heel goed dieren op foto’s herkennen, omdat het met data is geleerd hoe al die dieren er uitzien. Zo’n potentie heeft een zelfrijdend systeem ook, maar de honderden of duizenden situaties die een atonoom voertuig zonder kleerscheuren moet doorkomen, kunnen alleen in de praktijk worden ervaren.
Zo worden de verschillende situaties niet alleen geïdentificeerd, maar ook van elkaar onderscheiden. Het onderscheiden vraagt weer andere vaardigheden van een systeem dan alleen identificeren. En het blijkt uit recent onderzoek dat ‘deep learning’ nog lang niet zo ver is als lange tijd werd aangenomen.
Details bepalen succes
Chatbots zijn daarvan een goed voorbeeld, vindt Marcus: in 2015 werd al verwacht dat ze ons volwaardig te woord zouden kunnen staan, maar in de praktijk is het drie jaar later nog steeds behelpen. Standaard antwoorden en reacties zijn geen probleem, maar het zijn juist details die bepalen hoe een gesprek verloopt. En omdat met chatbots nog niet is bereikt wat veel bedrijven er wel van hoopten, hebben veel van die bedrijven het concept ook alweer achter zich gelaten.
Dat hoeft niet per se te gebeuren met zelfrijdende auto’s, maar het is wel een mogelijkheid. En dus ook iets waar iedereen die nu vol inzet op autonome mobiliteit serieus rekening mee moet houden. En dat geldt eigenlijk voor alle opties, stelt Marcus, want de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s is een soort wetenschappelijk experiment waarvan niemand de uitkomsten al kan voorspellen.