‘Globaal kaartsysteem versimpelt snelle bouw zelfrijdende auto’
Fabrikanten van zelfrijdende auto’s zijn nu nog genoodzaakt om verschillende kaartsystemen van verschillende leveranciers te gebruiken. Dit hindert de snelle bouw van zelfrijdende auto’s en maakt het lastiger om deze in grote aantallen op te leveren, want de verschillende kaarten moeten opnieuw worden geïnstalleerd in een auto die in een andere regio gaat rijden. HERE wil daar met een globaal kaartsysteem een einde aan maken.
Een globaal kaartsysteem maakt het mogelijk dat een zelfrijdende auto die gebouwd wordt om in Europa te rijden ook gemakkelijk in Azië zou kunnen rijden. “Onafhankelijk van de regio waar zij de auto’s op de markt willen brengen, zou de HD map van de alliantie altijd op dezelfde manier werken. Bedrijven kunnen elke kaart dus op dezelfde manier integreren in het zelfrijdende systeem”, aldus HERE. Het bedrijf is daarvoor de samenwerking aangegaan met bedrijven uit Japan, China en Korea.
Kaartsysteem
Om zelfrijdende auto’s succesvol in het normale verkeer op te laten nemen, is het niet voldoende om de voertuigen uit te rusten met de juiste techniek in het voertuig en sensoren om de omgeving te scannen. Ook een uitgebreid en actueel kaartsysteem is nodig, zodat de auto zelf kan navigeren, maar ook weet wat de staat van de weg is en kan inspelen op omleidingen of onvoorziene omstandigheden, die niet met de sensoren te zien zijn.
Daarvoor worden nu al kaarten ontwikkeld, maar de verschillende leveranciers passen steeds andere specificaties toe, hanteren een ander niveau van nauwkeurigheid en de overdracht van data gebeurt op andere manieren. De ambitie van HERE en de andere partijen in de zogenaamde ‘OneMap Alliance’ is echter om in 2020 een uniforme en dynamische digitale representatie van het globale wegennetwerk beschikbaar te kunnen stellen.
De bedrijven hebben bewust voor de deadline 2020 gekozen, omdat meerdere autofabrikanten hebben aangegeven in dat jaar nieuwe modellen te willen presenteren met een hoge mate van autonomie. Om die autofabrikanten te helpen deze voertuigen veilig en efficiënt te laten rijden, kunnen de fabrikanten vanaf dat moment een beroep doen op de globale HD Live Map. “Dit reduceert de ontwikkeltijd van autofabrikanten en onnodige keuzes”, aldus Ralf Herrtwich van Here Technologies.
Wereldwijd
In eerste instantie zijn alleen HERE Technologies, NavInfo uit China, Increment P (IPC)/Pioneer uit Japan en SK Telecom uit Korea mee. “Door nu te gaan samenwerken, kunnen autofabrikanten straks gebruikmaken van een kaart die volledig is geharmoniseerd tussen regio’s en dezelfde kwaliteit biedt in Europa en in Azië.”
Op dit moment zijn er alleen partijen betrokken die kunnen zorgen voor betere kaarten in Europa en delen van Azië. HERE kan nog niet zeggen welke regio’s later aangesloten zullen worden, maar benadrukt zelf door te gaan met de ontwikkeling van de HD Live Map. Verder worden nieuwe partners uitgenodigd deel te nemen.
Het nadeel van globale samenwerking is dat de prijs dan kunstmatig hoog gehouden kan worden. Als de garantie er is dat een onafhankelijke instantie de prijs bepaald of internationale wetgeving deze vorm van kartelvorming alleen toestaat als er een prijsplafond is vastgesteld, dan is er veel voor te zeggen. Misschien zou je wel een uniforme structuur kunnen hanteren waar verschillende systemen op kunnen inhaken.