Britse wet wil ruimte bieden aan zelfrijdende voertuigen
Het Verenigd Koninkrijk wil graag de ontwikkeling en het gebruik van zelfrijdende voertuigen stimuleren. De komende jaren worden daarom de Britse vervoerswetten tegen het licht gehouden om te zorgen dat ze die mogelijkheden ook echt bieden. Het project zal uitwijzen of wet- en regelgeving eventueel moeten worden aangepast om de komst van autonome voertuigen te faciliteren.
De beoordeling van de wetten werd aangekondigd door Jesse Norman, de verantwoordelijke bewindspersoon binnen de Britse regering. Hij laat de komende drie jaar de Law Commission of England and Wales en de Scottish Law Commission uitzoeken hoe bestaande wetgeving de invoering van een nieuwe generatie voertuigen kan ondersteunen.
Wereldleider
De huidige wetgeving is immers opgesteld met de traditionele vormen van vervoer en transport als uitgangspunt. Maar in de toekomst zal wellicht geen sprake meer zijn van bestuurders of het stuur zoals dat nu nog in elke auto aanwezig is. Met de manier van vervoeren die nu nog gangbaar is, zijn ook verschillende overtredingen en misdrijven mogelijk. Al deze en andere zaken die samenhangen met zelfrijdend vervoer en die bij wet geregeld zijn, moeten daarom uitvoerig worden nagekeken, zo legt Norman uit.
“Het Verenigd Koninkrijk is een wereldleider als het om onderzoek en ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen gaat. Dit is een bijzondere mijlpaal in onze voortdurende toewijding aan de technologie. Rijtechnologie verandert in een tempo dat we niet eerder hebben meegemaakt. Onze wetten en regels moeten bijblijven, zodat we onze leidende positie kunnen behouden.”
Wie is verantwoordelijk?
De deskundigen moeten met hun onderzoek verschillende vragen beantwoorden, bijvoorbeeld over wie in welk geval de bestuurder of verantwoordelijke persoon is. Als de controle over het voertuig deels bij een persoon en deels bij de machine ligt, wie is er dan waarvoor aansprakelijk? Maar er zal ook worden gekeken naar de rol van geautomatiseerde voertuigen in het openbaar vervoer, autodeelplatformen en nieuwe businessmodellen voor Mobility as a Service. Verder moet de wet duidelijkheid bieden over de impact op andere weggebruikers en hoe zij beschermd kunnen worden tegen de risico’s van de veranderingen op de weg.