Ford wil zelfrijdende auto ontwikkelen met uitneembaar stuur

Autofabrikant Ford heeft een patent aangevraagd voor een zelfrijdende auto waarin het stuur en de pedalen verwijderbaar zijn. Hiermee wordt rekening gehouden met toekomstige wetgeving voor zelfrijdende wagens, maar ook met de wensen van de chauffeurs. De auto’s van Ford kunnen op deze manier heel gemakkelijk worden omgevormd van zelfrijdend naar een auto die gewoon door een menselijke chauffeur te besturen is.

Het patent is op 10 augustus aan Ford verleend. In een toekomstige auto van Ford is het daarom mogelijk dat een automobilist zelf zal kunnen kiezen of hij de controle compleet overdraagt aan het zelfrijdende systeem of zelf de verantwoordelijk houdt.

Airbags

Voor Ford is dit patent een slimme maatregel, omdat er nog geen definitieve wetgeving bestaat voor zelfrijdende voertuigen en omdat de mogelijkheden van de techniek nog niet uitgekristalliseerd zijn. Het is dus onzeker of het later verplicht zal blijven om in geval van nood in te grijpen, wat het behoud van stuur en pedalen vereist. Ford houdt zo verder ook rekening met automobilisten die geen behoefte hebben aan een zelfrijdend voertuig.

Om te zorgen voor een goede veiligheid, is wel al rekening gehouden met de airbags. Een van de belangrijkste airbags bevindt zich momenteel in het stuur en daardoor is het een risico om het stuur te verwijderen. Als oplossingen zullen niet alleen in het stuur, maar ook in het dashboard airbags worden geïnstalleerd. Sensoren moeten worden gebruikt om te bepalen of het stuur in het voertuig aanwezig is en welke airbag er in het geval van een ongeluk moet worden ingeschakeld.

Drones

Ford voert al sinds 2015 in Amerika testen uit met zelfrijdende voertuigen. “Dit is een belangrijke stap om de levens van miljoenen mensen en hun mobiliteit te verbeteren”, aldus topman bij Ford, Raj Nair. Zo is het bedrijf ook bezig om drones in te zetten om autonome voertuigen te begeleiden, onder andere wanneer de auto’s ‘off-road’ gaan. De gedachte is dat drones de omgeving beter in de gaten kunnen houden dan de sensoren en camera’s op een zelfrijdend voertuig.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.