‘Zelfrijdende auto is geen oplossing voor fileprobleem’
Autonome voertuigen zijn geen wondermiddel tegen files. Ze zouden de verkeersopstoppingen misschien zelfs groter kunnen maken, doordat het aantal ritten zonder mensen aan boord toeneemt. Dat stelt directeur Lew Fulton van het Amerikaanse Institute for Transport Studies, dat verbonden is aan de universiteit van Californië. Hij pleit daarom ook voor een belasting op lege auto’s.
Volgens velen kan het gebruik van zelfrijdende voertuigen zorgen voor minder files. Ten eerste doordat minder ongelukken gebeuren. Veel incidenten worden namelijk veroorzaakt door menselijk falen. Ten tweede gaan meer mensen een auto delen. Als ze dit tegelijkertijd doen, zijn minder ritten noodzakelijk. Dit zorgt voor minder verkeer en dus ook voor minder opstoppingen, is de gedachte.
Toch is niet iedereen overtuigd dat autonome voertuigen het fileprobleem gaan verminderen. Volgens Fulton neemt het aantal verkeersopstoppingen uitsluitend af als er kosten zijn verbonden aan het rond laten rijden van lege auto’s, schrijft Business Insider.
Zombie-auto
Voertuigen die geen menselijke bestuurder meer nodig hebben, kunnen worden ingezet om kinderen naar school te brengen of boodschappen op te halen. Maar als de kinderen op school zijn afgezet, rijdt de auto zonder inzittende weer terug naar huis. In het geval van het boodschappen ophalen, vindt zelfs de heen- én de terugrit zonder inzittenden plaats. Fulton gebruikt in dit verband de term ‘zombie-auto’.
“Als privépersonen een honderd procent zelfrijdende auto hebben en ermee kunnen doen wat ze willen, is dat een zorgelijk scenario.” Daarom moet volgens hem een tarievensysteem worden ingevoerd om lege auto’s te ontmoedigen en ook het aantal ritten met maar één persoon aan boord te verminderen.
Langere reistijden
Ook wordt gewezen op de mogelijkheid dat mensen niet langer hun woon-werk-afstand klein hoeven te houden. Reistijd wordt immers werktijd, omdat inzittenden niet meer op de weg hoeven te letten als de auto volledig zelfrijdend is. Daardoor worden ritten langer en stijgt het aantal verkeersdeelnemers dat de stad in en uit gaat tijdens spitsuren.
Fulton plaatst ook kritische kanttekeningen bij de verwachtingen rondom het autodelen. Doordat er geen loonkosten meer zijn, worden autoritten wellicht zo goedkoop dat geen noodzaak bestaat om nog samen met een ander in de auto te zitten om zo de kosten per persoon te verminderen.