Europese automobilist is 10 procent van de rijtijd afgeleid

Europese automobilisten besteden tien procent van de rijtijd aan afleidende activiteiten, zoals eten of het gebruik van de telefoon. Vier procent daarvan bestaat uit ‘hand-held’ gebruik van de mobiele telefoon, zoals bellen of versturen van berichtjes. Het telefoongebruik neemt met name toe als de auto stilstaat of langzaam rijdt. Dat blijkt uit de resultaten van het Europese onderzoeksproject UDRIVE.

Voor het onderzoek werden in zes verschillende Europese landen vrachtauto’s, personenauto’s en motorscooters uitgerust met meetapparatuur en camera’s. De voertuigen en hun bestuurders zijn gedurende twee jaar ‘gevolgd’ in het dagelijks gebruik. Het Nederlandse deel van het onderzoek is uitgevoerd door TNO en SWOV.

Afleiding

Vrachtautochauffeurs zijn tijdens het rijden langere tijd afgeleid: zij blijken bijna twintig van de rijtijd bezig te zijn met afleidende handelingen, veelal eten en telefoongebruik. Bijna drie procent van de rijtijd besteedden zij aan het ‘visueel-manueel gebruik’ van de mobiele telefoon, waaronder lezen en opstellen van tekstberichten.

Nederlandse automobilisten kijken in 27 procent van de gevallen in de dode hoek alvorens af te slaan. Bij het verlaten van een rotonde kijkt 19 procent in de dode hoek. Onder vrachtautochauffeurs is dit 19 procent bij het rechts afslaan en 27 procent bij het verlaten van een rotonde. Dit is meer dan in andere Europese landen; daar lag het gemiddelde nog onder de 10 procent.

Binnen het UDRIVE-onderzoek is ook gekeken naar het de verschillende rijstijlen. Hieruit kwam naar voren dat het zogeheten ‘ecodriving’ (schakelen en remmen) binnen de bebouwde kom tot 25 procent minder brandstofverbruik en emissie kan leiden.

UDRIVE-onderzoek

Het UDRIVE-project heeft een omvangrijke database opgeleverd aan gegevens over de alledaagse ritten en hoe bestuurders zich tijdens die ritten gedragen. In totaal is bijna 90.000 uur aan rijgegevens verzameld van bijna 300 bestuurders. Het voertuig bevat onder andere camera’s naar binnen en naar buiten en een slimme camera die andere verkeersdeelnemers herkent en lokaliseert, en bijvoorbeeld de afstand tot een voorligger of tot een naderende fietser berekent.

“Dit is het grote verschil met een experimentele omgeving, of een rijsimulatoronderzoek,” stelt SWOV-projectleider Nicole van Nes. “Na een week is bij de meeste deelnemers aan het onderzoek de gedachte dat men gefilmd wordt naar de achtergrond verdwenen, en gaat men het ‘natuurlijke rijgedrag’ vertonen. Vandaar dat deze methode ook naturalistic driving wordt genoemd. Met deze methode krijgen we een beter beeld van het werkelijke gedrag in het dagelijks verkeer dan met vragenlijsten of rijsimulatoronderzoek.”

UDRIVE is het eerste (en enige) grootschalige Europese Naturalistic Driving-onderzoek en een van de drie wereldwijde Naturalistic Driving-onderzoeken. Twee jaar geleden rondden de Amerikanen een soortgelijk onderzoek af en er loopt momenteel ook een onderzoek in Australië. Meer resultaten worden woensdag gepresenteerd tijdens de Internationale UDRIVE Experience.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.