Autonome voertuigen voor lastenverlichting van mensen

De Piaggio Groep heeft in Boston de GITA en de KILO gepresenteerd: twee autonome voertuigen die in het leven zijn geroepen om mensen te assisteren. Ze vormen de eerste resultaten van Piaggio Fast Forward, een dochteronderneming van Piaggio die zich richt op de mobiliteit van de toekomst. 

Via deze dochter onderzoekt de Piaggio Groep de evolutie van mobiliteit in de nabije toekomst en wil de onderneming op basis hiervan een aanzienlijk breder aanbod aan technologische oplossingen gaan bieden. Dat heeft nu dus geresulteerd in de twee autonome voertuigen die niet zijn bedoeld om mensen te vervoeren, maar om ze te ondersteunen.

GITA is een autonoom voertuig dat zaken tot een gewicht van 18 kilo kan vervoeren. De GITA neemt waar en communiceert en kan een persoon met een snelheid tot 35 kilometer per uur volgen. Ook kan het zich onafhankelijk voortbewegen in een afgekaderde omgeving. KILO is de ‘grotere broer’ van GITA en vervoert, dankzij zijn forsere afmetingen, tot 100 kilo aan objecten in zijn 120 liter grote compartiment. De drie wielen zorgen voor de benodigde stabiliteit.

Platform voor mobiliteit

Het idee achter beide modellen zit hem volgens Piaggio “in hun vermogen om assistentie te bieden aan mensen, om de beperkte mogelijkheden van de mensheid in de dagelijkse praktijk verder te vergroten. Daarmee worden ze nadrukkelijk beschouwd als een platform voor mobiliteit dat naar wens kan worden aangepast aan en geïntegreerd in verschillende behoeften onder uiteenlopende omstandigheden.”

Piaggio Fast Forward werd in 2015 opgericht in Boston door de Piaggio Groep om te pionieren binnen de smart mobility sector voor mensen en goederen. De missie van het onderzoekscentrum is mensen te helpen beter, verder, sneller en plezieriger voort te bewegen. PFF bouwt robots en lichtgewicht vervoersoplossingen voor mensen met een mobiliteitsbehoefte.

Piaggio

Piaggio

Piaggio

Piaggio

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.