Prognose: in 2025 is 15 procent nieuwe auto’s zelfrijdend
Over een kleine tien jaar zal 15 procent van alle auto’s die wereldwijd worden verkocht grotendeels of vrijwel helemaal zelfrijdend zijn (niveau 3 of 4). Dat constateert onderzoeksbureau Canalys. Autoproducenten en techbedrijven werken volop aan autonome mobiliteit, maar vanuit de huidige situatie moeten er nog wel reuzenstappen worden gezet. Van alle nieuwe auto’s die dit jaar worden verkocht komt naar schatting 1,3 procent op niveau 2, waarbij de auto een beperkt aantal taken van de chauffeur kan overnemen.
En dat verklaart de grote stappen die er volgens Canalys nog moeten worden gezet: eerst moet de technologie worden ontwikkeld zodat de voertuigen van gedeeltelijk naar vrijwel geheel zelfrijdend gaan, en ten tweede moeten autonome auto’s geaccepteerd worden door consumenten. Pas dan kan de technologie op massale schaal worden toegepast, en kunnen de verkopen van zelfrijdende auto’s goed op gang komen.
Conservatieve markt
Momenteel zijn het alleen de merken voor het hogere segment die al zelfrijdende functies in hun nieuwe modellen verwerken, zo constateert Canalys. En dan gaat het doorgaans om opties, niet om standaard functies. Het bedrijf noemt Intelligent Drive van Mercedes-Benz, Autopilot van Tesla, Pilot Assist van Volvo en Traffic Jam Assist van Audi en BMW als bekendste voorbeelden van ‘level 2 autonomy’ op dit moment.
Canalysis trekt onder meer de conclusies dat het, afgezet tegen de mogelijkheden die er al langer zijn, betrekkelijk lang heeft geduurd voordat de zelfrijdende opties in de consumentenmarkt beschikbaar werden. Dat zegt volgens het bureau veel over het conservatieve karakter van de markt, die bovendien tegen veel regels aanloopt bij de ontwikkeling van autonome voertuigen. Maar de meeste autobedrijven hebben inmiddels concrete plannen gelanceerd voor de ontwikkeling van hun zelfrijdende modellen. Vooral onder druk van Tesla is de rest van de markt ambitieuzer geworden en veel meer gaan investeren. Veel partijen zijn ook de samenwerking aangegaan met techbedrijven.
Hybride autonoom
De eerstkomende jaren zullen steeds meer auto’s volgens Canalys hybride autonoom zijn, waarbij geschakeld kan worden tussen verschillende niveau’s waarin het voertuig zelfrijdend is. De keuze kan dan afhangen van omgeving en omstandigheden, maar ook van bijvoorbeeld de stemming waarin de bestuurder verkeert. Volledige autonoom rijden zal dan mogelijk zijn op vooraf bepaalde, rechte stukken weg.
De verschuiving van eigendom van auto’s naar het delen van mobiliteit zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van zelfrijdend vervoer. De komende jaren zal het aantal nieuwe auto’s zijn top bereiken, daarna neemt het weer af en ontstaat er steeds meer ruimte voor autonome voertuigen die door mensen worden gedeeld. Veel partijen die inzetten op zelfrijdend vervoer, zien dan ook vooral mogelijkheden om in de toekomst met deze technologie taxi- of ridesharediensten op te zetten.
2025 15%…. ik weet niet precies wanneer de 15% hobbel genomen wordt maar ik verwacht wel dat het maar heel kort op 15% zal staan. het zal vrij snel van 1% naar 90% gaan omdat zodra de grote bedrijven zelfrijdende auto’s als taxi dienst gaan aanbieden vrijwel niemand meer de kosten zal gaan maken voor een eigen auto. en zodoende 2de hands auto’s niets meer waard worden en nieuwe niet meer gekocht (kunnen) worden.