Volvo, zelfrijdende auto, Autonomous_drive_commuting (1)

Hacker wilde zelfrijdende ‘kit’ gaan verkopen voor 999 dollar

Foto: Volvo

Een bekende Amerikaanse hacker, George Hotz, wilde eigenlijk nog voor het einde van dit jaar een ‘kit’ op de markt brengen waarmee een normale auto omgevormd zou kunnen worden tot een deels zelfrijdende auto. Het zou hierbij gaan om een rijondersteunend systeem, dat qua werking kon concurreren met de Tesla Autopilot. Die autopilot zorgt er onder meer voor dat het voertuig zelf kan remmen en recht in rijbaan kan blijven rijden. Het systeem van Hotz zou slechts 999 dollar hebben gekost. 

Dit meldt de Los Angeles Times. Hotz maakte bekend dat hij hiermee bezig was, maar nu zijn plannen heeft laten varen, nadat hij door een toezichthoudende organisatie, de National Highway Traffic and Safety Administration, werd ondervraagd over zijn plannen.

Prijzen

Hotz was van plan om te beginnen met de software voor een Acura ILX en daarna doorgaan met andere auto’s. Bovenop de 999 dollar die de automobilisten zelf moeten betalen, zouden zij ook 24 dollar per maand moeten neertellen voor software-updates. Dat is echter nog steeds beduidend goedkoper dan semi-zelfrijdende auto’s die er nu al zijn, zoals de Tesla’s.

Hotz had geen interesse in het beantwoorden van de vragen van de toezichthouder op het gebied van veiligheid. Hij moest een reeks vragen over het product beantwoorden en uitleggen hoe zijn product werkte. Daar had de hacker geen zin in en hij heeft zijn plannen opgegeven. “Ik wil me veel liever bezighouden met het ontwikkelen van geweldige technologie dan omgaan met advocaten en wetgevers”, aldus de 27 jarige Hotz. “Het is het niet waard.” Andere bouwers, zoals Tesla, werken wel nauw samen met dergelijke toezichthouders.

Hacker

Hotz werd bekend nadat hij tien jaar geleden, op 17-jarige leeftijd, een programma schreef waarmee gebruikers van de iPhone op goedkopere netwerken konden werken. Ook andere smartphones heeft hij gehackt. Het is niet bekend hoe ver Hotz al was met de ontwikkeling van zijn kit en of Hotz nog plannen heeft om hier later mee door te gaan.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.