Test met zelfrijdende auto in Boston moet beleid helpen creëren

Uber

De Amerikaanse stad Boston wil uiterlijk aan het einde van dit jaar als proef enkele autonome auto’s door de stad laten rijden. Een van de doelen hiervan is om in samenwerking met het Zwitserse World Economic Forum aanbevelingen te kunnen doen voor politiek beleid op het gebied van deze voertuigen. Nu de ontwikkelingen op dit gebied steeds sneller gaan, vindt de stad het belangrijk om hiervoor duidelijk politiek beleid te ontwikkelen. Daartoe behoren vragen zoals: moet er altijd iemand achter het stuur zitten en moet je aan omstanders laten weten dat een auto zelfrijdend is?

In de afgelopen weken slaagden zowel Uber als het bedrijf nuTonomy erin om taxivervoer te gaan uitvoeren. Uber doet dit in de stads Pittsburgh en nuTonomy in Singapore.

Technologie

De pilot zal één jaar duren en moet verder meer inzicht bieden in de effecten van zelfrijdende voertuigen op het verkeer en de samenleving. Momenteel wordt veelal verwacht dat door autonome auto’s het vervoer veiliger wordt, zuiniger en dat de markt voor auto’s veel minder lucratief zal worden, omdat men zelf geen auto meer koopt. Het is echter ook mogelijk dat de economie alleen verandert, omdat ook hier wel de vraag naar bepaalde diensten voor auto’szal blijven bestaan, zoals garages.

Het is nog onbekend welke technologiebedrijven en bouwers er gaan deelnemen aan de proef, hoeveel zelfrijdende auto’s er door de stad moeten gaan rijden en op welke plekken deze getest zullen worden. Die informatie wordt naar verwachting in de komende maanden onthuld. Waarschijnlijk is er sprake van een combinatie van verschillende bedrijven. “Door deel te nemen aan deze proef, kunnen wij nu alvast leren om om te gaan met deze technologie”, aldus de vice-voorzitter van het Office of New Urban Mechanics in Boston, Kris Carter.

Wetgeving

De stad verwacht al in de zomer van 2017 enkele aanbevelingen te kunnen doen aan de verschillende overheidsinstanties voor eventuele wet- en regelgeving.”Soms kun je beleid op de ontwikkelen door daadwerkelijk te testen hoe dit beleid in de praktijk zal werken,” zei Carter. “Deze testen zijn dus een ijkpunt waarop we kunnen bepalen welke regels we moeten vastleggen.”

Ook de algemeen directeur van nuTonomy stimuleert ambtenaren om nu al aan de slag te gaan met de ontwikkeling van wetgeving. “Steden moeten een verordening op dit gebied vaststellen voordat zelfrijdende auto’s echt gemeengoed wordt”, aldus Karl Iagnemma tegen de Amerikaanse krant The Boston Globe. Hij waarschuwde dat bedrijven niet zouden wachten tot ambtenaren een regelgevend fundament hebben gelegd en dat het daarom belangrijk was dat ambtenaren moeite doen om niet achter de trend aan te lopen.

Drukke steden

Het wordt vooral een uitdaging om deze zelfrijdende voertuigen te laten manoeuvreren in de drukke Amerikaanse stad. Momenteel zijn veel nieuwe auto’s al uitgerust met halfautomatische systemen, maar die werken grotendeels alleen op de snelweg. Die systemen zorgen ervoor dat de auto automatisch kan remmen en midden in de baan kan blijven. Maar dit zijn relatief simpele zaken om te regelen in een auto. Het is volgens het stadsbestuur heel wat lastiger om een zelfrijdende auto te laten rijden in de straten waar veel ander verkeer van alle kanten komt.

Wilt u meer weten over de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s? Kom dan naar de SDC Summit 2016 op woensdag 12 en donderdag 13 oktober in Expo Houten. Kijk voor meer informatie op www.sdcsummit.com/. Of schrijf in via www.sdcsummit.com/registreren/.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.