Zelfrijdende bussen gaan passagiers vervoeren in Franse stad
In de Franse stad Lyon is afgelopen weekend een pilot met autonoom rijdende voertuigen van start gegaan. Het gaat om een test van een jaar, waarbij twee zelfrijdende bussen een vooraf vastgestelde route rijden van 1,3 kilometer, met een snelheid van maximaal twintig kilometer per uur. Initiatiefnemer van de proef is vervoersbedrijf Keolis, dat in Nederland actief is met het bedrijf Syntus. Het bedrijf spreekt zelf van een wereldwijde primeur.
De vier meter lange bussen kunnen gedurende een rit maximaal vijftien personen vervoeren tussen Hotel de Région en Presqu’île, in het centrum van de Oost-Franse stad. Daarbij komen de bussen niet of nauwelijks andere verkeersdeelnemers tegen. Er wordt gebruikgemaakt van een route die langs een tramlijn loopt, waar geen ander verkeer komt. Manoeuvreren tussen andere voertuigen kan de bus niet, en is wettelijk ook niet toegestaan.
200.000 euro
De twee volledig elektrische bussen zijn gemaakt door de Franse producent Navya en kosten per stuk ongeveer 200.000 euro. Ze zijn uitgerust met diverse technologische toepassingen, zoals lidar-sensoren en gps, om de omgeving te kunnen scannen. Hoewel de voertuigen een maximumsnelheid hebben van twintig kilometer per uur, rijden ze op de route gemiddeld ongeveer tien kilometer per uur. De route duurt zo’n tien minuten en telt vijf haltes.
In een eerder stadium zijn de voertuigen al getest in andere Franse steden en in de Zwitserse plaats Sion. Hier was echter geen sprake van het vervoeren van passagiers. Na afloop van de 1-jaar durende pilot wordt besloten of het project wordt uitgebreid. Momenteel wordt ook gewerkt aan een soortgelijke test in Dubai.
Sinds 1999 rijdt de Parkshuttle in de gemeente Capelle aan den IJssel. Ook op eigen baan, maar met kruisingen met ander verkeer. De gemiddelde snelheid ligt op bijna 15 kilometer per uur, inclusief stops, en de maximale snelheid is 32 kilometer per uur.
Een primeur is het dus niet bepaald.