Europese wetgeving beperkt kansen voor zelfrijdende auto’s

Qua techniek gaan de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende voertuigen steeds sneller. Meer auto’s worden uitgerust met zelfrijdende kenmerken en nieuwe infrastructuur wordt ‘slim’ gemaakt. Maar de gebrekkige Europese wetgeving kan zomaar een hindernis gaan vormen voor de brede inzet van zelfrijdende voertuigen in het verkeer. De EU slaagt er niet in om snel wetten te maken om deze technologische ontwikkelingen bij te houden. Dat stelt de European Automobile Manufacturers’ Association.

De EU hindert volgens de vereniging een snelle ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen op meerdere manieren. Zo is connectiviteit met bouwers, verkeersregelaars, eerste hulpdiensten en andere auto’s essentieel om auto’s zonder menselijk ingrijpen te kunnen laten rijden. Maar de goede, betrouwbare internetsnelheid die hiervoor nodig is, ontbreekt nog. Tevens staat de Europese wetgeving het in principe nog steeds niet toe om harder dan 10 kilometer per uur te rijden.

Verschillende wetten

Daar moet de kanttekening bij gemaakt worden dat bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, Zweden en Finland al stappen gezet om alsnog zelfrijdende voertuigen toe te laten op de openbare wegen. Maar qua wetgeving verschillen deze landen wezenlijk en naar verluidt worden ontwikkelaars van zelfrijdende auto’s juist gehinderd in hun ontwikkelingen als alle landen zelf aparte wetgeving ontwikkelen op dit gebied.

In zo’n geval zal er in Europa een onsamenhangende markt ontstaan voor nieuwe technologieën. De verwachting is daarom dat er richtlijnen uit Brussel nodig zijn om te voorkomen dat fabrikanten klein blijven. “De EU moet een belangrijke rol op zich nemen om te voorkomen dat elk Europees land andere regels en wetgeving krijgt”, aldus Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de EAMA.

Connectiviteit

De EU moet ook stappen zetten om een goede ‘connectiviteit’ of aansluiting te regelen. Om echt zelfrijdend te zijn, moeten auto’s contact kunnen leggen met de weg, andere auto’s en verkeersregelaars. Ze moeten bijvoorbeeld kunnen zien dat een verkeerslicht op groen springt. Hoewel die techniek daarvoor al aan het opkomen is, moet er nog veel gebeuren voordat de internet-snelheid dit in heel Europa aan kan. Het is aan de EU om die goede, betrouwbare internet-snelheden voor zowel nationale als internationale voertuigen te regelen.

Als laatste zijn er nog enkele problemen met de strenge veiligheidstesten en eisen voor verzekeringen en veiligheid in de EU. Die testen zijn nu ontwikkeld voor voertuigen, waarbij er altijd een persoon achter het stuur zit. Volgens de Amerikaanse politieke tijdschrift heeft de EU momenteel nog geen plannen om de wetgeving aan te passen en geschikt te maken voor zelfrijdende voertuigen, in tegenstelling tot Amerika.

Het is onduidelijk wanneer de Europese COmmissie aan de slag gaat met de aanpassing van de wetten. “De Europese Commissie bespreekt momenteel met de EU-landen, het bedrijfsleven en consumentenorganisaties over manieren om te zorgen dat alle eisen geschikt zijn voor dit doel”, aldus de Europese Commissie.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

1 reactie op “Europese wetgeving beperkt kansen voor zelfrijdende auto’s”

Stef Bouwhuis|31.08.16|14:02

In de wereld van concurrentie zullen pas wijzigingen optreden als een gidsland de durf heeft forse veranderingen door te voeren. De andere landen en dus ook de EU moeten dan wel volgen om de boot niet te missen. Gewoon bewijzen dat het werkt. Dus..niet twijfelen…doorgaan met experimenteren!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.