Volautomatische metro’s wereldwijd in opkomst

Siemens hat heute offiziell den Zuschlag für einen Rekord-Auftrag aus der Metropolregion Rhein-Ruhr erhalten. Die am neuen Schienenverkehrskonzept Rhein-Ruhr-Express (RRX) beteiligten Zweckverbände beauftragen Siemens mit der Lieferung von 82 Elektrotriebzügen vom Typ Desiro HC und der Wartung über einen Zeitraum von 32 Jahren. Der Desiro HC ist von Grund auf so konzipiert, dass eine effiziente Instandhaltung höchste Verfügbarkeit gewährleistet. Im langjährigen Service für über 500 Nahverkehrszüge in Großbritannien, Russland und Deutschland hat Siemens umfangreiche Erfahrungen gesammelt. Diese fließen in jede Desiro-Innovation ein. Der Verschleiß wurde durch eine niedrigere Achslast und eine besonders leistungsfähige elektrodynamische Bremse verringert. Es werden robuste, wartungsarme Komponenten verbaut. Der Desiro HC ist überaus wartungsfreundlich: Der leichte Zugang zu seinen Systemen, Verschleißteilen und Verbrauchsmitteln spart erheblich Zeit. Designstudie Siemens AG Today, Siemens was officially awarded a record-breaking order from the Rhine-Ruhr Metropolitan Region. The municipalities involved in the new Rhine-Ruhr express (RRX) rail transport concept commissioned Siemens to supply 82 electric multiple units, type Desiro HC, and to provide maintenance services for a period of 32 years. The Desiro HC is designed from scratch for efficient maintenance to guarantee optimal availability. Siemens has acquired extensive experience by servicing more than 500 local and regional trains over many years in Great Britain, Russia, and Germany. This experience is embodied in every Desiro innovation. The wear is reduced through a lower axle load and an exceptionally efficient electrodynamic brake. Only rugged, low maintenance components are used from the outset. The Desiro HC is also extremely maintenance-friendly. Ease of access to its systems, wearing parts, and consumables saves a significant amount of time. Design Study Siemens AG

Er is wereldwijd sprake van een aanzienlijke groei van het aantal volledig automatische metro’s. Bovendien is de verwachting dat er de komende jaren dusdanig veel bij komen, dat in 2025 op circa 2.200 kilometer spoor metro’s rijden zonder bestuurder en waarin geen ondersteunend personeel meer aanwezig is. Dat is een verviervoudiging van het huidige aantal, concludeerde de UITP, de International Association of Public Transport.

In de afgelopen veertig jaar is het aantal metrolijnen waarop geen bestuurder meer nodig is, flink gegroeid. Met name de laatste tien jaar is er sprake van een aanzienlijke stijging, waardoor nu ongeveer zes procent van de wereldwijde metro-infrastructuur volledig is geautomatiseerd. Dit is verdeeld over ongeveer 36 steden.

Kilometers

Het grootste aantal geautomatiseerde metrolijnen bevindt zich in Frankrijk. In totaal rijdt zestien procent van alle metro’s hier zonder bestuurder. Ook in Azië komen steeds meer volautomatische metrolijnen. Frankrijk wordt namelijk op de voet gevolgd door Zuid-Korea en ook in Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten worden steeds meer metrolijnen geautomatiseerd. De langste volledig automatische metrolijnen bevinden zich overigens in Singapore (82 kilometer), Dubai (80 kilometer) en Vancouver (68 kilometer).

Naast een groei van het aantal lijnen, worden volautomatische metro’s ook steeds vaker ingezet op drukke lijnen. De volautomatische varianten die zevenhonderd passagiers per voertuig kunnen vervoeren, rijden nu al over 190 kilometer rails.

groot-automatische-metro

De UITP heeft hoge verwachtingen voor automatische metro’s, omdat deze voertuigen veilig en betrouwbaar zijn en flexibeler kunnen worden ingezet. Bovendien is het voordelig voor vervoerders die hierdoor efficiënter kunnen werken, beter onderhoud kunnen uitvoeren en de reizigers beter van dienst kunnen zijn.

Nederland

In Nederland zijn momenteel nog geen automatische metrolijnen. Ook de metro’s op de Noord/Zuidlijn gaan niet zonder bestuurder rijden, hoewel de techniek dusdanig ver ontwikkeld is dat dit wel mogelijk is. Uit het onderzoek van de UITP bleek overigens dat de meeste passagiers geen problemen hadden met het reizen in een zelfrijdende metro. “Een succesvolle inzet van volledig geautomatiseerde metrolijnen is niet beperkt tot een bepaalde stad, specifieke mobiliteitsvraag of cultuur”, zo is te lezen in het rapport.

De metro op de foto bovenaan dit artikel is geen zelfrijdende metro, maar dient ter illustratie.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.