Volautomatische metro’s wereldwijd in opkomst
Er is wereldwijd sprake van een aanzienlijke groei van het aantal volledig automatische metro’s. Bovendien is de verwachting dat er de komende jaren dusdanig veel bij komen, dat in 2025 op circa 2.200 kilometer spoor metro’s rijden zonder bestuurder en waarin geen ondersteunend personeel meer aanwezig is. Dat is een verviervoudiging van het huidige aantal, concludeerde de UITP, de International Association of Public Transport.
In de afgelopen veertig jaar is het aantal metrolijnen waarop geen bestuurder meer nodig is, flink gegroeid. Met name de laatste tien jaar is er sprake van een aanzienlijke stijging, waardoor nu ongeveer zes procent van de wereldwijde metro-infrastructuur volledig is geautomatiseerd. Dit is verdeeld over ongeveer 36 steden.
Kilometers
Het grootste aantal geautomatiseerde metrolijnen bevindt zich in Frankrijk. In totaal rijdt zestien procent van alle metro’s hier zonder bestuurder. Ook in Azië komen steeds meer volautomatische metrolijnen. Frankrijk wordt namelijk op de voet gevolgd door Zuid-Korea en ook in Singapore en de Verenigde Arabische Emiraten worden steeds meer metrolijnen geautomatiseerd. De langste volledig automatische metrolijnen bevinden zich overigens in Singapore (82 kilometer), Dubai (80 kilometer) en Vancouver (68 kilometer).
Naast een groei van het aantal lijnen, worden volautomatische metro’s ook steeds vaker ingezet op drukke lijnen. De volautomatische varianten die zevenhonderd passagiers per voertuig kunnen vervoeren, rijden nu al over 190 kilometer rails.
De UITP heeft hoge verwachtingen voor automatische metro’s, omdat deze voertuigen veilig en betrouwbaar zijn en flexibeler kunnen worden ingezet. Bovendien is het voordelig voor vervoerders die hierdoor efficiënter kunnen werken, beter onderhoud kunnen uitvoeren en de reizigers beter van dienst kunnen zijn.
Nederland
In Nederland zijn momenteel nog geen automatische metrolijnen. Ook de metro’s op de Noord/Zuidlijn gaan niet zonder bestuurder rijden, hoewel de techniek dusdanig ver ontwikkeld is dat dit wel mogelijk is. Uit het onderzoek van de UITP bleek overigens dat de meeste passagiers geen problemen hadden met het reizen in een zelfrijdende metro. “Een succesvolle inzet van volledig geautomatiseerde metrolijnen is niet beperkt tot een bepaalde stad, specifieke mobiliteitsvraag of cultuur”, zo is te lezen in het rapport.
De metro op de foto bovenaan dit artikel is geen zelfrijdende metro, maar dient ter illustratie.