Duitsland trekt miljoenen uit voor onderzoek zelfrijdende auto’s

Het gaat niet lang meer duren voordat in Duitsland autonome voertuigen rond mogen rijden. De minister van Verkeer Alexander Dobrindt is bezig met wetgeving die de weg vrij moet maken voor zelfrijdende auto’s. Nog deze zomer moeten de nieuwe regels worden gepresenteerd.

Veel Duitse automakers zijn bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Zij dringen al tijden aan om duidelijke regelgeving omtrent de voertuigen. Dat lijkt nu in steeds meer landen in een stroomversnelling te raken.

Onderzoek

Dobrindt stelt de komende jaren tachtig miljoen euro beschikbaar voor nader onderzoek naar autonome voertuigen. Zo zouden er digitale testterreinen moeten worden ontwikkeld, waar wordt bekeken hoe de infrastructuur aangepast moet worden om de auto’s veilig te laten rijden.

In de wetgeving die op komst is, komt ook de aansprakelijkheid bij ongevallen aan bod. In veel gevallen lijkt die nog bij de bestuurder te liggen, maar bijvoorbeeld Volvo heeft al aangegeven zelf deze aansprakelijkheid te willen dragen bij technisch falen. Ook gaat de bewindsman de verkeerswetgeving verder doorspitten en aanpassen waar nodig.

Duitse autobouwers

De Duitse autobouwers willen vooral dat de overheid snelheid maakt met de wetgeving omdat ze bang zijn anders achter te komen liggen op de concurrentie. In Amerika zijn testgebieden allang gemaakt, en partijen als Tesla, Apple en Google hebben wat dat betreft veel meer mogelijkheden en dus een voorsprong.

Dobrindt ziet het voor zich dat er over vijf jaar hoogautomatische voertuigen over de Autobahn rijden. “Het is ons doel dat Duitsland marktleider wordt voor geautomatiseerde voertuigen.”

De Duitse autobouwers dringen er al tijden op aan autonoom rijden meer mogelijkheden te geven zodat ze de concurrentie kunnen aangaan met Amerikaanse partijen als Tesla en tech-bedrijven als Apple en Google. Volgens minister Dorbrindt zijn er over vijf jaar seriematige hoogautomatische systemen die de auto’s digitaal over de Autobahn leiden: “Mijn doel is dat Duitsland marktleider bij geautomatiseerde en aan het net verboden voertuigen wordt.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.