‘Zonder samenwerking lopen verkeersopstoppingen door zelfrijdende auto’s uit de hand’

De opkomst van zelfrijdende voertuigen zal in de toekomst leiden tot steeds meer verkeersopstoppingen. Spelers uit de auto-industrie kunnen deze problemen beperken door intensiever te gaan samenwerken. Dat blijkt uit een whitepaper van HERE, aanbieder van locatie cloud-diensten, en analistenbureau SBD.

“Autonome auto’s hebben de potentie om op lange termijn een revolutie in mobiliteit teweeg te brengen en om de veiligheid van onze wegen radicaal te verbeteren. De weg naar een volledig autonome auto zit echter vol kuilen, die op korte termijn tot ongemak kunnen leiden op onverwachte manieren. De auto-industrie en wegbeheerders zullen zorgvuldig moeten samenwerken om rond deze kuilen te kunnen navigeren en zo het vertrouwen van de consument te winnen en om te profiteren van de maatschappelijke voordelen van deze nieuwe technologie”, zegt co-auteur Andrew Hart van SBD.

Volgens de auteurs zijn er twee belangrijke factoren die zullen bepalen hoe de opkomst van geautomatiseerde voertuigen het ontstaan van verkeersopstoppingen gaan beïnvloeden. De eerste factor betreft het niveau van voertuigautomatisering. De tweede factor houdt de acceptatie van voertuigautomatisering door automobilisten in.

Basisniveaus

Terwijl basisniveaus van automatisering een kleine, positieve invloed kunnen hebben op het verminderen van verkeersopstoppingen, kunnen hogere automatiseringsniveaus juist voor meer verkeersopstoppingen zorgen wanneer weinig automobilisten hier gebruik van maken. Dat blijkt uit het onderzoek dat is beschreven.

De auteurs zijn van mening dat de toename van verkeersopstoppingen tijdens deze overgangsfase kan worden teruggedrongen. Dit is mogelijk wanneer de auto-industrie afstapt van een aanpak waarbij iedere auto alleen verantwoordelijk is voor zichzelf. Er zal een verschuiving plaats moeten vinden naar een intensievere samenwerking tussen zelfrijdende auto’s. “Dit vereist formele inspanningen die een einde maken aan losstaande silo’s van informatie en die de uitwisseling van informatie tussen voertuigen, het wegennetwerk en infrastructuur mogelijk maken met gemeentelijke, provinciale en nationale vervoersinstanties.”

Gecombineerde kracht

“De gecombineerde kracht van voertuig- en weg-sensordata, zelfrijdende voertuigen en geavanceerde real-time locatiediensten zullen uiteindelijk leiden tot minder verkeersopstoppingen”, aldus Carrie Cox van HERE, co-auteur.

“Als auto-industrie moeten we daarom met een antwoord komen op de vraag wat er precies nodig is om dit te bereiken en hoe we de daarvoor benodigde grootschalige, digitale infrastructuur moeten inrichten. Spelers in de auto-industrie moeten intensiever gaan samenwerken om ervoor te zorgen dat automobilisten en wegbeheerders het tijdperk van geautomatiseerde voertuigen probleemloos kunnen ingaan.”

De wegen zullen niet van de een op de andere dag met zelfrijdende auto’s zijn gevuld. Het niveau van voertuigautomatisering zal daarentegen worden opgevoerd. Volgens SBD zullen er in 2016 in Europa, de Verenigde Staten en China elf miljoen auto’s worden verkocht met rijhulpsystemen zoals adaptive cruise control, een automatische noodrem en systemen die het ongewild verlaten van de rijstrook voorkomen. Autofabrikanten hebben bekendgemaakt dat er vanaf 2020 een nieuwe generatie van autonome voertuigen wordt geïntroduceerd met een automatiseringsniveau van vier of vijf op een schaal van vijf, zodat bestuurders de controle aan hun voertuig kunnen overlaten.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.