Kia-Soul-EV-Autonomous-Vehicle_Traffic-Jam-Assist, zelfrijdende auto, self driving car

’10 miljoen zelfrijdende auto’s op de weg in 2020′

Foto: KIA

Zelfrijdende auto’s zijn geen futuristisch idee meer. Het gaat nu zelfs zo snel, dat we in 2020 in totaal 10 miljoen geheel autonome auto’s op de weg hebben. Dat blijkt uit een rapport van BI Intelligence, dat de zelfrijdende autobranche onder de loep nam.

Bedrijven als Mercedes, BMW en Tesla hebben al verschillende zelfrijdende features ingebouwd in hun nieuwe modellen en hebben bekendgemaakt binnen een paar jaar een compleet autonoom voertuig op de weg te zetten. In het rapport wordt de groei van het aantal zelfrijdende auto’s in de komende jaren in kaart gebracht.

Rapport

Technologie-bedrijven zijn het als autoproducenten actief om een voortrekkersrol te nemen in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto, zo is in het verslag te lezen. Het bekendste voorbeeld daarvan is Google, dat in verschillende plaatsen in de Verenigde Staten zelfrijdende voertuigen laat testen op de openbare weg.

In het rapport wordt de huidige situatie van de markt in beeld gebracht en wordt aan de hand daarvan een toekomstperspectief geschetst. Deze neemt ook de mogelijke barrieres in ogenschouw. Daaruit blijkt dat er 10 miljoen zelfrijdende auto’s op de weg zijn in 2020.

BI, voorspelling

Technologie

Een zelfrijdende auto wordt in het rapport omschreven als een voertuig dat zelf gast, remt en stuurt met weinig of geen ingrijpen van de bestuurder. Een volledig autonoom model, waar de bestuurder helemaal niets meer hoeft te doen, komt volgens het rapport in 2019.

Er wordt echter een verschil gemaakt tussen ‘self-driving cars’ en ‘driverless cars’. Deze tweede variant, waarbij een bestuurder daadwerkelijk iets anders kan doen tijdens het rijden, blijft nog even uit vanwege wetgeving en aansprakelijkheidsproblematiek, zo wordt gesteld.

Het grootste voordeel van de zelfrijdende auto is de positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid en de significante daling van het aantal verkeersdoden wat daar uit voortkomt. Om dat te bereiken, moeten echter de kosten nog flink omlaag en moet er vaart gezet worden achter nieuwe regelgeving, zo staat in het rapport, voordat de reguliere consument er in kan gaan rijden.

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.