Een zelfrijdende auto van Cadillac. Foto: GM Pressroom

‘Europese Commissie vertraagt wetgeving zelfrijdende auto’

General Motors Staff Researcher Dr. Jeremy Salinger road tests a Cadillac semi-autonomous driving technology it calls ÒSuper CruiseÓ that is capable of fully automatic steering, braking and lane-centering in highway driving under certain optimal conditions Friday, March 23, 2012 in Milford, Michigan. Super Cruise is designed to ease the driverÕs workload on the freeway, in both bumper-to-bumper traffic and on long road trips by relying on a fusion of radar, ultrasonic sensors, cameras and GPS map data. The system could be ready for production vehicles by mid-decade. (Photo by John F. Martin for Cadillac)

Divisies binnen de Europese Commissie vertragen het proces rondom het invoeren van nieuwe wetgeving om zelfrijdende auto’s op de Europese wegen te krijgen. Europa moet juist vooroplopen en er alles aan doen om autonoom verkeer snel mogelijk te maken, zo stelt een Europese lobbygroep van autofabrikanten. Hier zijn zo ongeveer alle kartrekkers van autonome mobiliteit bij betrokken.

“We zien teveel koks in de keuken bij de Europese Commissie op dit moment”, zegt Erik Jonnaert, secretaris-generaal van de European Automotive Manufacturers Association (ACEA). “Het is op dit moment niet duidelijk bij wie je moet zijn voor welke vraag bij de Commissie”, waarmee Jonnaert doelt op versplinterde pogingen van de EU om zelfrijdende auto’s en auto’s met internetverbinding op de Europese wegen te krijgen.

Gezamenlijke aanpak

In januari zijn er overleggen gestart tussen autofabrikanten, consumentengroepen en afgevaardigden van verschillende overheden om nieuwe richtlijnen te ontwikkelen voor nieuwe EU-regelgeving voor zelfrijdende auto’s. DG Move ( Directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer binnen de EU) zit deze vergaderingen voor. Maar ondertussen zijn ook DG Grow (Interne Markt, Industrie, Ondernemerschap en Midden- en Kleinbedrijf) en DG Connect (Communicatienetwerken, Inhoud en Technologie) betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe wetgeving.

De auto-industrie waarschuwt dat het oppakken van nieuwe regelgeving op deze versplinterde manier niet genoeg is. “In Europa maken we een breed gedragen visie als het op verkeersveiligheid aankomt en zo gaat het bijvoorbeeld ook bij emissie-problemen”, doelt Jonnaert op de aanpak van CO2-uitstoot. “Is dit niet een gouden mogelijkheid om een compleet nieuwe aanpak voor mobiliteit te ontwikkelen over de hele linie?”

Regelgeving

Volgens de commissie zijn meerdere departementen betrokken in het gebeuren rondom zelfrijdende auto’s omdat het een prioriteit is momenteel, en verder wordt gesteld dat deze afdelingen niet gescheiden werken. “Het kan misschien verwarrend zijn dat drie afdelingen van de Europese Commissie vragen komen stellen over hetzelfde onderwerp, maar ik denk dat dit juist goed is”, zegt Joanna Szychowska van DG Grow.

Jonnaert benadrukt dat automakers duidelijke verkeersregels en -wetgeving nodig hebben over vooral veiligheid van zelfrijdende auto’s die in de hele EU gelden. Verzekeringsmaatschappijen hebben daarnaast gevraagd om duidelijke wetgeving rondom aansprakelijkheid van autonome voertuigen.

Snelheid

Europese landen zoals Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk zetten vol in op het snel toelaten van zelfrijdende auto’s. EU-officials zien dat als een soort wedstrijd met de Verenigde Staten, dat 4 miljard dollar aan overheidssubsidies inzet om zelfrijdende auto’s in 2026 op de weg te hebben. De EU mikt erop om dat voor elkaar te hebben in 2030.

Er wordt daarom hard gelobbyd om veiligheidsissues voor consumenten op te lossen, maar de European Consumer Organisation (BEUC) heeft hier geen haast mee en vraagt zich af als Europa iets achter de VS aanloopt. De Europese Commissie wil echter doorpakken, zo stelt Szychowska. “China hijgt ons in de nek, daarom is haast geboden.”

Later dit jaar komt DG Move met een masterplan over connected vehicles. Volgens een EU-official gaat de EU waarschijnlijk in 2018 de regelgeving aanpassen met betrekking tot databescherming en veligheidsmaatregelen voor de communicatie van de auto met andere auto’s en met de infrastructuur.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “‘Europese Commissie vertraagt wetgeving zelfrijdende auto’”

Duco Douwstra|25.05.16|13:03

De overheid wil weer op de stoel van de vakmensen en ondernemers gaan zitten. Als een aanrijding de autonoom rijdende auto schuldig is,dan is de leverancier aansprakelijk. Leveranciers laten echt geen niet goed geteste voertuigen autonoom rijden.De wetgevers gaan zich toch niet de arrogantie aanmeten dat zij het beter weten. Als een autonoom rijdende auto van BMW of Mercedes een aanrijding door schuld veroorzaakt, dan is de imagoschade toch ongelofelijk groot. Daar is geen EU bemoeienis nodig

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.