Europees akkoord over snelle introductie zelfrijdende auto

Bron: SDC360

Europa gaat intensief samenwerken om een vlotte introductie van zelfrijdende auto’s mogelijk te maken. De gezamenlijke ambitie is om in 2019 klaar te zijn voor de verdere uitrol van autonome voertuigen die met elkaar en met de weginfrastructuur kunnen communiceren. Daarnaast zetten de landen in op grensoverschrijdende testen zodat op basis van de praktijkervaringen de juiste stappen kunnen worden gezet om de ontwikkelingen te ondersteunen.

De lidstaten gaan samen belemmeringen voor zelfrijdend vervoer wegnemen. Nationale regels voor verkeer en vervoer worden afgestemd en er komt een gecoördineerde inzet op digitale communicatie, zodat auto’s in Europa overal goed met elkaar en met de weginfrastructuur kunnen ‘praten’.

Declaration of Amsterdam

Met de ‘Declaration of Amsterdam‘ hebben de Europese transportministers vandaag in Amsterdam hun steun toegezegd voor het mogelijk maken van alle vormen van zelfrijdende voertuigen. Ze willen in samenwerking met de Europese auto-industrie en de toeleverende ICT-industrie over drie jaar klaar zijn voor autonoom vervoer. Aan de vergadering in Amsterdam nam ook een vertegenwoordiger van de Europese autofabrikanten deel.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu licht toe: “We hebben vandaag voor het eerst in Europa op politiek niveau gesproken over zelfrijdende voertuigen en maatregelen die nodig zijn voor een soepele introductie in Europa. We willen tempo maken. We zien dat er veel winst te behalen is voor de mobiliteit. Met zelfrijdende voertuigen wordt ons vervoer veiliger, duurzamer en efficiënter. Doordat regelgeving en autosystemen op elkaar worden afgestemd, voorkomen we dat automatisch rijdende voertuigen en vrachtwagens straks bij iedere grens een nieuwe update nodig hebben.”

Noodzakelijke voorwaarden

EU-commissaris van Mobiliteit Violeta Bulc: “Door geautomatiseerde en ‘connected’ auto’s wordt het vervoer veiliger en efficiënter, met meer mogelijkheden voor de verkeersdeelnemers. Dit biedt kansen voor de industrie. De Europese Commissie blijft nauw samenwerken met de industrie en de lidstaten om de noodzakelijke voorwaarden te scheppen, zodat connected voertuigen al over drie jaar de weg op kunnen.

Bulc vervolgt: “Voortbouwend op het momentum van de Declaration of Amsterdam komen we later dit jaar met een masterplan voor coöperatieve intelligente vervoerssystemen. Daarmee zetten we een belangrijke stap op weg naar het garanderen van continuïteit in de dienstverlening vanaf de eerste dag.”

Autofabrikanten

Volgens Erik Jonnaert van Acea, de koepelorganisatie voor vijftien Europese autofabrikanten, zorgt deze nieuwe vorm van mobiliteit voor meer veiligheid. “Maar ook al brengen deze ontwikkelingen in snel tempo een ommekeer teweeg in onze industrie, er liggen nog allerlei uitdagingen op onze weg.” De industrie is daarom blij met het akkoord. “We zien dit als een mijlpaal. Het bevordert de zo broodnodige samenwerking tussen autofabrikanten, nationale overheden en de EU-instellingen,” besluit Jonnaert.

De transportministers hebben afgesproken dat er in Europees verband wordt gekeken naar de verschillen die er nu nog zijn in verkeersregels tussen de lidstaten. Tevens moeten investeringen voor digitale communicatie met infrastructuur worden afgestemd en moet grensoverschrijdend testen gemakkelijker worden. Ook gaan de lidstaten samen de tanden zetten in vraagstukken omtrent ‘cyber security’, privacy, aansprakelijkheid en bescherming van data.

De Europese transportministers hebben donderdag na afloop van de vergadering zelf ervaring kunnen opdoen met zelfrijdend vervoer. Zij zijn door Amsterdam vervoerd in zelfsturende en hoog geautomatiseerde voertuigen die voor deze gelegenheid met een ontheffing op de openbare weg mogen rijden. Ongeveer twintig auto’s van Volvo, BMW, Daimler, Audi, Jaguar, Landrover, Tesla, Renault, Peugeot/Citroen, het Franse onderzoeksinstituut Vedecom en TNO/Dutch Automated Vehicle Initiative (Davi) waren daarvoor aanwezig.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.