Nissan wil in Nederland pilot met intelligente infrastructuur
Autobouwer Nissan en de Nederlandse overheid overleggen momenteel over een gezamenlijke pilot in Noord-Holland. Het gaat hierbij om het testen van communicatie tussen zelfrijdende auto’s van Nissan en intelligente infrastructuur, bijvoorbeeld ‘slimme’ verkeerslichten. Dat maakten de Japanse fabrikant en de provincie Noord-Holland bekend tijdens Intertraffic, een mobiliteitsbeurs in Amsterdam.
Dat de pilot er komt, is nog niet zeker. Beide partijen bekijken op dit moment de mogelijkheden hiervoor. Op een later tijdstip wordt de knoop doorgehakt. “We denken aan het testen van bijvoorbeeld communicatie tussen verkeerslichten en onze zelfrijdende auto”, legde Maarten Sierhuis van Nissan uit tijdens de vakbeurs. Ook andere vormen van communicatie tussen weg en weggebruiker zouden onderdeel uit kunnen maken van de test.
Communicatie
Sierhuis beschrijft hoe het communicatieproces verloopt tussen het stoplicht en de zelfrijdende auto. Het voertuig wil bijvoorbeeld bij het aankomende kruispunt linksaf slaan en stuurt, op verschillende momenten, bijvoorbeeld dertig, vijftien en vijf seconden vóór het bij het verkeerslicht arriveert signalen naar het licht. Simpel gezegd vraagt het voertuig hoe lang het nog op groen kan blijven staan.
Het verkeerslicht stuurt een antwoord terug aan het voertuig, dat op basis daarvan een keuze maakt of het inderdaad linksaf gaat en, in geval van een rood licht, bereid is om te stoppen. Of een keuze maakt om rechtdoor te gaan, mits het daar wél een groen licht treft, om vervolgens enkele blokken later alsnog naar links te gaan. Dit moet de doorstroming van het verkeer bevorderen en de duur van een rit verkorten.
Nederland
Nissan heeft voor Nederland gekozen als proeftuin, omdat ons land voorop loopt als het gaat om slimme infrastructuur. “En de provincie Noord-Holland is daar al heel ver in”, vertelde gedeputeerde Elisabeth Post (VVD) tijdens Intertraffic. “Zo hebben we een algoritme ontwikkeld, waarmee we op de ring A10 bij Amsterdam kunnen zien wanneer er een file dreigt te ontstaan.”
“Zodra we dat zien, kunnen we ingrijpen door het verkeer op de toegangswegen naar de A10 te reguleren. Dit kunnen we doen door buffers, in de vorm van verkeerslichten. Deze kunnen we langer of korter op groen zetten en op die manier het toestromende verkeer onder controle houden.”
Voorloper
Nissan investeert veel tijd en geld aan de ontwikkeling van autonome voertuigen. Daarin wil het voorloper zijn. Volgend jaar wil het bedrijf in Europa een auto op de markt brengen die op de snelweg uit zichzelf kan rijden, zo lang het op dezelfde rijstrook blijft. Hiervoor wordt het Qashqai-model uitgerust met Adaptive Cruise Control en Lane Keeping Assist.
Enkele jaren later moet het voertuig ook automatisch een andere snelweggebruiker kunnen inhalen. “En over vijf jaar willen we een zelfrijdende auto in de showrooms hebben staan, die ook in een stad of dorp kan rijden”, aldus Sierhuis.
Taken overnemen
Uiteraard gaat het hierbij niet om een honderd procent autonoom voertuig, maar om een model waarbij het zelfrijdende systeem taken overneemt van de chauffeur. “Ons doel is om door de inzet van zelfrijdende auto’s het aantal verkeersdoden terug te brengen naar nul. Of we dat daadwerkelijk gaan halen, is afwachten. Maar het is wel een streven.”
Eerst wil de autoproducent een test uitvoeren in de Amerikaanse staat Californië, waar het al een vestiging heeft voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Na die test vindt mogelijk de pilot in Nederland plaats. Naast de communicatie met intelligente infrastructuur wordt ook gekeken naar juridische aspecten en hoe de auto zich gedraagt in het verkeer. Het gaat hierbij dus zeker niet alleen om testen op de snelweg, maar ook op het onderliggende wegennet.
Tom van Gurp