PvdA wil zelfrijdende bus tussen Breda en Utrecht CS
Als het aan de PvdA ligt, gaan er in de toekomst volledig elektrische en zelfrijdende bussen rijden tussen de treinstations Breda Centraal en Utrecht Centraal. Deze bussen kunnen elke tien minuten vertrekken en moeten in staat zijn om zelf de beste weg te zoeken, om zo te voorkomen dat de bus onderweg in de file terechtkomt. Daarvoor pleit de PvdA in de gemeente Breda, de provincie Noord-Brabant en de Tweede Kamer.
Deze discussienota zal volgens het dagblad BN/De Stem binnenkort in de Bredase gemeenteraad worden besproken. Om dit plan realiteit te maken, moet de gemeente onder meer samenwerken met de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en vervoersbedrijf Connexxion.
Spoorlijn
De zelfrijdende bus kan een vervanging vormen voor de spoorlijn tussen de twee steden, waar de provincie Noord-Brabant al jaren om vraagt. Ook nu weer willen de provincie, de gemeente Oosterhout en de gemeente Breda dat er opnieuw onderzoek gedaan wordt naar de mogelijkheden voor een spoorlijn. Het blijft echter de vraag of deze spoorlijn er echt komt. De kosten daarvoor zijn erg hoog en eerdere onderzoeken hebben altijd uitgewezen dat de lijn niet rendabel zou zijn. Bovendien zou een spoorlijn veel meer onderhoud vragen dan elektrische bussen en is een trein meer vervuilend.
Volgens de PvdA is het slimmer om in te zetten op nieuwe mobiliteitsconcepten. De TU/e heeft laten weten op termijn meer toekomst te zien in snelle bussen. In eerste instantie kunnen die nog niet zonder chauffeur rijden, maar in de toekomst mogelijk wel. Daarom zouden steden en provincies er beter aan doen om op korte en middellange trajecten in te zetten op snelle bussen.
Zelfrijdende voertuigen
De PvdA erkent dat de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen nu nog in de kinderschoenen staat. Maar er kan niet gewacht worden op nieuwe ontwikkelingen, want de aanleg van een nieuwe spoorlijn duurt ook nog wel tien jaar. Wanneer er steeds meer zelfrijdende voertuigen gaan rijden in het dagelijkse verkeer, kunnen de verkeersstromen steeds beter georganiseerd worden en komt steeds meer ruimte voor dergelijke nieuwe vervoersmiddelen. Daarom moet er volgens de politieke partij rekening gehouden worden met nieuwe concepten.
eens. het heeft geen zin om verder te investeren in spoor. zelfrijdende bus, wordt al snel zelf rijdende pod. dan kan iedereen individueel vervoer van a naar b krijgen voor weinig.
de trein is dan overbodig.
hmm elektrische snelwegbussen . Komt me bekend voor http://www.snelwegbus.com
Maar dan wel veel sneller dan de huidige brabantliner: binnen een uur kan goed en trekt net zoveel reizigers als de even snelle, maar miljarden kostende treinverbinding. Met of zonder chauffeur.
@Tibor: als iedereen zelf blijft rijden zijn we volgens de huidige inzichten voorlopig nog niet van de files af.Maar dat is ook niet nodig met hoogfrequente snelwegbussen.