Opel, automated driving, autopilot, autonoom

‘Energieverbruik stijgt door toename aantal zelfrijdende auto’s’

Door de opkomst van zelfrijdende auto’s stijgt mogelijk het totale energieverbruik van het wegverkeer. Veel mensen die nu nog het openbaar vervoer gebruiken, zouden in de toekomst weleens kunnen kiezen voor autonome voertuigen, met alle gevolgen van dien voor het energieverbruik. Dat concluderen Amerikaanse en Engelse onderzoekers.

Nu nog kiezen velen voor trein of bus, omdat ze dan kunnen werken of ontspannen. In de auto moet een bestuurder immers constant zelf opletten. In volledig zelfrijdende voertuigen hoeft dat niet meer, waardoor reistijd werktijd kan worden. Dit maakt deze nieuwe vorm van mobiliteit extra aantrekkelijk, maar brengt ook nadelen met zich mee voor het energieverbruik. Terwijl vermindering daarvan nu juist wordt gezien als een belangrijk pluspunt van deze nieuwe vorm van mobiliteit.

Rijstijl

Zo zouden meerdere mensen van één auto gebruik kunnen maken, bijvoorbeeld doordat ze worden ingezet als een soort taxi. Ook is de rijstijl van het voertuig vermoedelijk energie-efficiënter, kunnen ze dichter op elkaar rijden, is er een betere doorstroming en leggen fabrikanten minder nadruk op de prestaties van een voertuig.

Toch zijn er ook negatieve gevolgen aan de inzet van dergelijke auto’s, zeggen wetenschappers van de universiteit in de Britse stad Leeds, de universiteit in Washington en het Oak Ridge National Laboratory in Amerika. Niet alleen doordat reizigers het openbaar vervoer verlaten, maar ook doordat mensen wellicht apparatuur meenemen in de auto voor entertainment- of werkdoeleinden.

Meer reizen

Bovendien kunnen zelfrijdende auto’s mensen er toe aanzetten meer te reizen. Tevens wordt reizen toegankelijker voor ouderen en gehandicapten. De onderzoekers denken dat daardoor het energieverbruik met twee tot tien procent kan stijgen.

Daarom vinden ze het een goed idee als beleidsmakers zich focussen op beleid waarbij vermindering van het energiegebruik centraal staat. Het zo snel mogelijk invoeren van volledige zelfrijdende auto’s zou daaraan ondergeschikt moeten zijn.

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

4 reacties op “‘Energieverbruik stijgt door toename aantal zelfrijdende auto’s’”

Maarten Post|02.03.16|16:48

Laten we vooral zorgen dat de gebruikte energie duurzaam is en liefst regionaal opgewekt. Als ouderen en gehandicapten door autonome voertuigen weer mobieler worden is dat in het kader van de leefbaarheid en sociale cohesie alleen maar toe te juichen.

Lex Boersma|03.03.16|06:11

Er zijn twee effecten . Ook ov wordt veel beter. Autonome voertuigen lossen het last mile probleem op in vlot van station naar bestemming en maken lokaal ov veel beter tegen kostendekkend laag tarief . Daardoor wordt ov veel vaker een alternatief. (De stamlijnen van ov zijn al kostendekkend of te maken).

Lex Boersma|03.03.16|06:26

Er zijn twee effecten. Ook de last mile en korte verplaatsingen met ov worden met autonome voertuigen veel sneller en rendabel te exploiteren . Dat is nu in ov het probleem. Zo wordt ov veel sneller en vaker een alternatief en neemt de noodzaak van eigen autobezit ook af. Ov heeft een veel lager energiegebruik. @ maarten
Zolang niet alle geproduceerde stroom groen is is alle stroom die bespaard wordt grijs lijkt me.

Tibor Strausz|04.03.16|23:42

er zal zeker veel meer energie gebruikt worden. denk bijvoorbeeld ook aan dat je gaat werken met deel auto’s deze zullen van persoon naar persoon rijden wat ook meer energie kost.
maar dit is geen enkel probleem als we de daken maar vol leggen met zonnepanelen, in spanje grote zonnevelden aanleggen en in onze eigen noordzee windmolens. er is meer dan zat energie we moeten het alleen verzamelen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.