screenshot NXP

‘Connected Car kan op korte termijn zeer invloedrijk worden’

Connected car-technologie kan al op korte termijn een flinke impact gaan hebben op mobiliteit. Wanneer alle gegevens die auto’s opslaan worden verzameld, kunnen deze gebruikt worden om het verkeer op elkaar te laten reageren. Connected mobility wordt al op grote schaal ontwikkeld en vanaf 2019 in de Verenigde Staten zelfs verplicht gesteld. Dat vertelt Maurice Geraets, directeur van NXP Nederland.

NXP is bekend van de chips die iedereen dagelijks met zich meedraagt. Ze produceren deze bijvoorbeeld voor autosleutels, rijbewijzen en paspoorten. Geraets vertelde tijdens de Bovag Innovatiedag over de toekomst van mobiliteit, vooral gericht op de mogelijkheden die er nu al bestaan om auto’s op elkaar te laten reageren en het verkeer zo een stuk veiliger te maken.

Mechanisch naar elektronisch

“Negentig procent van alle innovatie in auto’s is momenteel elektronisch”, vertelt Geraets. “Je kunt daarom concluderen dat een auto niet langer mechanisch is, maar elektronisch. Hij wordt ontworpen vanuit softwareperspectief.”

Dat brengt ook direct een kostenplaatje met zich mee. Hoe blijft al die nieuwe technologie betaalbaar voor de consument? Dat blijft mogelijk dankzij Moore’s law, vertelt de directeur. “Simpel gezegd betekent het dat iedere achttien maanden een usb-stickje twee keer zoveel geheugen krijgt, terwijl de prijs halveert.”

Smart data

NXP stond centraal in de ontwikkeling van eCall: een systeem waarbij een chip in een auto een ongeval direct meldt aan de hulpdiensten. Daardoor is de ambulance volgens het bedrijf vijftig procent sneller op de plaats van het ongeval en kunnen jaarlijks in Europa 2.500 levens worden gered.

De huidige ontwikkelingen hebben vooral betrekking op smart data. “Auto’s slaan ongelooflijk veel data op”, legt Geraets uit. “Op het moment dat we die allemaal kunnen verzamelen en kunnen gebruiken als ‘smart data’, kunnen we daar de verkeersveiligheid ongelooflijk mee verbeteren en de verkeersstromen wereldwijd optimaliseren.”

Car2X

NXP wil een volledig geoptimaliseerde ‘secure connected car’ ontwikkelen samen met andere partijen zoals universiteiten, telecombedrijven en overheden. Om dit mogelijk te maken, moeten auto’s bezitten over een radar, camera en zogenaamde Car2X-technologie.

De combinatie van radar- en camerabeelden moet de auto alert maken op andere voertuigen en objecten in het verkeer en waarschuwingen uitzenden naar de bestuurder. Car2X betekent dat de auto communiceert met alles om zich heen; bestuurder, verkeerslichten, infrastructuur en andere auto’s.

In de video is te zien hoe de technologie onder andere kan waarschuwen voor een glad wegdek en herkent wanneer een voertuig voor de betreffende auto langzaam rijdt of hard remt. In een video verduidelijkt Geraets dat het voertuig bijvoorbeeld ook wijst op een auto die plots achter een vrachtwagen opduikt.

Moeizaam

Om dit voor elkaar te krijgen, is het noodzakelijk dat alle voertuigen hun data beschikbaar stellen. “Dat gaat moeizaam, onder andere met betrekking tot privacy en veiligheid”, vertelt Geraets. Maar hier zijn ook direct oplossingen voor bedacht. “Om zeker te weten dat het om het betreffende voertuig gaat dat remt, krijgt iedere chip een authentiek merk. En om privacy te waarborgen, worden pseudoniemen gebruikt voor de voertuigen.”

Cooperative mobility is een grote stap in mobiliteit, zo stelt Geraets. Het komt voort vanuit het gedachtegoed om meer verkeersveiligheid te creeren en een betere verkeersdoorstroming. In Amerika is een wet aangenomen waardoor alle auto’s vanaf 2019 de data opslaan, vertelt Geraets. Uiteindelijk kan het gezien worden als een eerste stap richting compleet autonoom rijden.

Of er over een paar jaar al zelfrijdende auto’s op de weg zijn, dat kan Geraets moeilijk voorspellen. “Het zou zomaar kunnen, maar er zijn ook andere scenario’s.”

Lars Verpalen

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.