Google, zelfrijdende auto, selfdriving car

Jongeren willen zelfrijdende auto voor openbaar vervoer

Foto: screenshot https://www.google.com/selfdrivingcar/

Generatie Z (18-24 jaar) wil straks de zelfrijdende auto als Mobitilty as a Service, een soort openbaar vervoer. Ze heeft behoefte aan zelfsturende auto’s, slimme digitale diensten, zoals geïntegreerde apps, en wil nooit meer met cash betalen. Dit blijkt uit onderzoek van Xerox naar de verwachtingen rondom openbaar vervoer in 2025. De resultaten zijn verwerkt in het onderzoeksrapport: ‘Houd de stad in beweging’. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.200 respondenten in twaalf steden in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en België.

Ruim een derde van de 18-24-jarigen (32%) verwacht in 2025 rond te rijden in een zelfsturende auto. Daarnaast verwacht 41 procent in 2025 nooit meer met cash te betalen. Bovendien gelooft de helft van Generatie Z (51%) dat transportvoorzieningen in 2025 bepalend zijn voor de beslissing waar te werken en te wonen.

Smart Transport onder Generatie Z

Het onderzoek toont aan dat de leeftijdsgroep – ook wel de ‘Future Forensen’ genoemd – bovenstaande al in de praktijk brengt. Zo voert vier op de tien Future Forensen transporttransacties online uit via apps of contactloos. 63 procent gebruikt zijn smartphone of tablet als het gaat om het plannen van een reis of het ontvangen van reisinformatie. In detail betekent dit dat 37 procent gebruikmaakt van apps om te kijken naar de dienstregeling, 29 procent een app raadpleegt voor verkeersupdates en 30 procent een reis plant via een app.

Louis Frank, Vice President Business Development BPO bij Xerox: “De rondreizende Future Forensen hebben hoge verwachtingen van het Europese vervoersysteem. Publieke voorzieningen en vervoersinfrastructuren moeten daarom slimmer worden. De integratie van digitale diensten, zoals apps en online betaling, moet de nieuwe standaard worden om te voldoen aan de voorspellingen en verwachtingen van deze nieuwe generatie.”

Stedelijk niveau

Niet alleen op basis van leeftijd is de toekomst van Smart Transport in kaart gebracht, ook op stedelijk niveau is gekeken naar de huidige inzet van Smart Transport. Parijs blijkt hierbij met stip op nummer één te staan. Bijna de helft van de respondenten (47%) gebruikt primair de smartphone en tablet om een reis te plannen. Terwijl het Europese gemiddelde op 33 procent ligt.

De ideeën over Smart Transport 2025 verschillen per land. Bij bijna de helft van de respondenten uit België en Nederland (49%) ligt de focus op online betalen voor transport. 35 procent van de Franse respondenten verwacht in 2025 elektrische of zelfsturende auto’s te gebruiken, terwijl de respondenten in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland (35%) vooral bepalen waar ze gaan wonen en werken op basis van OV-voorzieningen in de omgeving.

Transportsysteem

Richard Harris, director, communications and marketing, International Public Sector bij Xerox: “Er zit ontzettend veel verschil in het Europese transportsysteem. We kunnen dan ook een zekere mate van complexiteit verwachten. Het is de taak van de huidige vervoersaanbieders, stedenbouwkundigen en infrastructuuraanbieders om deze complexiteit te doorbreken.”

“Het openbaar vervoer moet slimmer, eenvoudiger en betrouwbaarder worden voor iedereen in Europa. Met ‘Mobility as a Service’ worden op maat gemaakte oplossingen, op basis van persoonlijke voorkeuren, in het leven geroepen. Deze diensten bieden de mogelijkheid om voorspellingen en verwachtingen rondom Smart Transport om te zetten in realiteit”, aldus Harris.

[mcembed]Schrijf je in voor de SDC360-nieuwsbrief[/mcembed]

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.