Aon, konvooi

Konvooi semi-autonome auto’s rijdt van Groningen naar Rotterdam

Een konvooi van zes semi-zelfrijdende auto’s legt woensdag een traject af van Groningen via Helmond naar Rotterdam. De voertuigen zullen onder meer zelf andere auto’s inhalen op de snelweg. Het initiatief moet helpen zorgen dat de mogelijkheden van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) in auto’s veel meer worden benut.

Op het moment is zo’n 4 procent van de auto’s in Nederland voorzien van Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Het gaat dan om Adaptive Cruise Control, autonome remsystemen, Blind Spot Detection en Lane Keeping Assist. De ‘platooning test’, die wordt verzorgd door Aon, moet helpen het gebruik van ADAS veel vanzelfsprekender te maken. Het is een vervolg op de Nationale Platoontest uit 2016, waarbij zestig voertuigen semi-autonoom een route aflegden.

Het konvooi bestaat uit zes voertuigen van merken die al ver zijn met verschillende vormen van ADAS: Tesla, BMW, Mercedes-Benz, Audi en Volkswagen. De rit start bij het 5G lab op de Zernike Campus in Groningen, waar een zelfrijdend busje wordt getest. Onderweg komt het konvooi langs het TT-circuit in Assen, waar een drone luchtopnames van de colonne maakt.Tussendoor wordt nog de Johan Cruijff Arena bezocht voor een demonstratie van autonoom parkeren. Via diverse andere locaties eindigt de rit in Rotterdam.

Autonoom parkeren

“Onderweg zullen de auto’s zelf andere voertuigen inhalen”, legt Evert-Jeen van der Meer van Aon uit. “Daarbij haalt het achterste voertuig eerst in en volgt de rest in een waaier, zodat het konvooi intact blijft.” Ook wordt er onder meer Blind Spot Detection gebruikt. Op verschillende locaties onderweg wordt gedemonstreerd waar de auto’s toe in staat zijn. Zo zal er bij de Arena autonoom worden geparkeerd.

Ter hoogte van Den Bosch komen twee motorrijders het konvooi doorkruisen om aan te tonen dat motoren wel degelijk door de auto’s met ADAS worden gezien. In Helmond vindt in de loop van de middag een ronde tafel-discussie over nut en noodzaak van ADAS plaats. Daar zullen wagenparkeigenaren, leasemaatschappijen, autofabrikanten en politici aanschuiven en diverse stellingen met elkaar bespreken.

Meer doorstroming en minder ongelukken

Onderzoek van de Insurance Institute for Highway Safety heeft uitgewezen dat de combinatie van Forward Collision Warning en Autonomous Emergency Breaking (AEB) tot 56 procent minder kop-staartbotsingen met letsel leidt. Dezelfde studie geeft aan dat bij gebruik van ‘Blind Spot Detection’ het aantal verkeersongevallen met letsel op de snelweg met bijna een kwart afneemt.

Aon verwacht dat in Nederland de doorstroming flink verbetert bij het gebruik van ADAS. Als één op de tien voertuigen Adaptive Cruise Control veilig gebruikt zou dat volgens de verzekeringsadviseur al dertig procent minder files opleveren. Een grootschalige toepassing van ADAS voorkomt volgens het bedrijf daarnaast veel schade voor verzekeraars en werkgevers.

Veilige mobiliteit

Wanneer is de dag nu eigenlijk geslaagd en waar wordt dat aan afgemeten? “Het is een succes als meer zakelijke rijders en eigenaars van wagenparken kiezen voor veilige mobiliteit”, stelt Van der Meer. “Dus dat medewerkers van de werkgever een voertuig krijgen dat helemaal geconfigureerd is op vijf sterren-veiligheid voor hun specifieke situatie. Als werkgevers op die manier hun mobiliteitsbeleid veiliger gaan maken, dan zal dat de adoptie van ADAS vergroten en uiteindelijk leiden tot minder verkeersongevallen.”

Lees ook: Semi-autonome auto’s in platoon veilig tussen snelwegverkeer

Auteur: Marieke Van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van Zelfrijdend Vervoer en adjunct-hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.