‘Wachten op zelfrijdende auto? Er kan nu ook al veel’

De komst van de zelfrijdende auto lijdzaam afwachten heeft niet veel zin. De technologie die bestuurders nu al helpt om veiliger te rijden, zou meer gepromoot moeten worden. Dat schrijft adviseur Richard van de Werken in een bijdrage die is genomineerd voor de Nationale Verkeersveiligheids Prijs.

Het duurt nog zeker vijftien tot twintig jaar voor we echt de vruchten plukken van de zelfrijdende auto, stelt Van de Werken, adviseur bij Hastig, distributeur van TomTom verkeersdata voor Europa, zowel historisch als realtime. Hij wijst op het gegeven dat het lang duurt voor techniek die nu beschikbaar is, in elke auto aanwezig is.

Het is daarom verstandiger om de technologie die nu al beschikbaar is, te gebruiken om bestuurders beter toe te rusten, zegt Van de Werken. Dat komt volgens hem de verkeersveiligheid en duurzaamheid ten goede. Als voorbeeld van beschikbare technologie noemt hij een connected TomTom navigatiesysteem, een safedrivepod en een mobileye – een pakket dat ‘niet meer kost dan een nieuw set banden.’

Afleiding

“Een connected TomTom voorkomt afleiding op de smartphone en geeft rust in de reis door goede verkeersinformatie. Een safedrivepod blokkeert de smartphone tijdens de rit (ook op de fiets). De mobileye kijkt over de schouder van de bestuurder mee en waarschuwt hem/haar als er een gevaarlijke situatie dreigt, maar leest ook de snelheid van de borden en zorgt voor een veilige volgafsafstand.”

Het is slechts een suggestie, benadrukt Van de Werken. Hij roept de markt op om dit soort pakketten aan te gaan bieden. En om die pakketten betaalbaar te maken. Hij denkt aan ‘Safety as a Service (SaaS)’, waarmee mensen voor 30 euro per maand hun auto veiliger kunnen maken. De overheid zou dit volgens hem moeten promoten, net als nu Mobility as a Service.

Lees hier meer over de Nationale Verkeersveiligheids Prijs.

Lees ook: Topman TomTom: mensen moeten stap voor stap kennismaken met zelfrijdende auto’s

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is vaste redacteur van Verkeersnet.nl. Regelmatig schrijft hij ook voor Zelfrijdendvervoer.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.