Hyundai NEXO Autonomous Fuel Cell Electric Vehicle Showcase

Waterstofauto’s Hyundai rijden 190 kilometer autonoom

Hyundai heeft een nieuwe auto op waterstof gepresenteerd, die bovendien autonoom kan rijden. Dat deed het bedrijf onlangs in Zuid-Korea op bijzondere wijze: vijf auto’s reden autonoom (niveau 4) achter elkaar op de snelweg, over een traject van 190 kilometer. 

Drie van de vijf voertuigen zijn gebaseerd op de nieuwe waterstofauto Nexo, die vanaf volgende maand te koop is. De SUV met brandstofcel aan boord kan volgens Hyundai op een volle tank waterstof zo’n 800 kilometer rijden. Tanken duurt slechts vijf minuten.

De twee andere voertuigen betreffen de zelfrijdende Genesis G80. De auto’s kunnen autonoom rijden op niveau vier, waarbij de automatische piloot in staat is het voertuig in vrijwel alle scenario’s te besturen, behalve bij bepaalde weersomstandigheden.

Automatische piloot

De 190 kilometer lange reis begon in Seoul en eindigde in Pyeongchang. Nadat de automatische piloot werd ingeschakeld, voerden de voertuigen alle taken zelfstandig uit: invoegen op de snelweg, van rijbaan wisselen en door tolpoortjes rijden.

De automatische voertuigen zijn gebaseerd op modellen uit de massaproductie. “Door een kleine hoeveelheid sensoren toe te passen bij in massa geproduceerde voertuigen, maakt dat de realisatie van volledig autonoom rijden mogelijk. Het brengt Hyundai een stap dichterbij de commercialisatie van technologie op het gebied van autonoom rijden.”

Infotainment

In de zelfrijdende auto’s zitten allerlei nieuwe tools voor passagiers ter vermaak. Zo zijn ze verbonden met hun woning, ook wel ‘home-to-car en car-to-home technology’ genoemd, voor het bedienen van het licht, de televisie of verwarming. Ook kunnen passagiers vragen stellen aan de Chat Bot, een robot die via spraak of tekst communiceert. Er is zelfs een app voor karaoke.

Verder kan de auto de gezondheid van de passagiers monitoren, zoals het stressniveau, hartslag en stemming. Ook kan het systeem ontspannende, therapeutische service verlenen en kan het de passagier in contact brengen met een gezondheidsadviseur middels een videogesprek.

Hyundai heeft, net als veel andere automerken, het jaar 2021 voor ogen om zelfrijdende auto’s van niveau 4 commercieel in te zetten. Volledig autonoom rijden, oftewel niveau 5, staat gepland voor 2030.

Lees ook: Hyundai wil ‘revolutie teweegbrengen’ met zelfrijdende auto

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van Zelfrijdend Vervoer ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.