Vertrouwen in zelfrijdende auto daalt licht na Tesla-ongeluk
Consumenten in Amerika hebben minder vertrouwen in zelfrijdende auto’s na een dodelijk ongeval met een Tesla. De daling is echter klein. Dat blijkt uit twee enquêtes die consultancybureau AlixPartners hield vóór en na het bekend worden van het ongeval. Tevens blijkt dat veel meer consumenten nu weten dat Tesla semi-autonome voertuigen maakt.
Op 7 mei botste een Tesla op de aanhanger van een vrachtauto. De bestuurder van het eerstgenoemde voertuig overleefde de crash niet. Uit onderzoek bleek dat de Tesla op dat moment op de autopilot-functie reed. Het kon de witte aanhanger echter niet onderscheiden van de fel verlichte lucht erachter. Het ongeval kreeg wereldwijd enorm veel aandacht, ook in de VS.
Vertrouwen
Het vertrouwen in autonome mobiliteit blijkt daardoor iets afgenomen, maar is zeker niet gekelderd. Op de vraag of fabrikanten kunnen garanderen dat hun voertuigen geen ongevallen veroorzaken, antwoordde 86 procent van de vijftienhonderd ondervraagden positief in de eerste enquête. Bij het tweede onderzoek, dus nadat bekend werd dat een dodelijke ongeval had plaatsgevonden, was dat aantal gedaald naar 79 procent.
Ook op andere vlakken heeft het incident en de berichtgeving daarover het vertrouwen van de consument enigszins aangetast. Op de vraag of de deelnemers overtuigd waren dat ze de besturing van het voertuig te allen tijde zouden kunnen overnemen van de autopilot, antwoordde negentig procent positief in het eerste onderzoek. Bij de tweede keer vragen, daalde dat percentage naar 86.
Film kijken
Tevens zijn minder mensen ervan overtuigd dat ze tijdens het rijden diverse andere activiteiten kunnen doen, zoals lezen, sms’en of een film kijken. Het percentage dat daar ‘ja’ op antwoordde, daalde van 56 naar 48. Het is belangrijk om hierbij aan te merken dat de verongelukte bestuurder een film aan het kijken was toen zijn auto tegen de truck botste. Althans, dat meldde de chauffeur van de vrachtauto. Of dit daadwerkelijk zo was, wordt momenteel onderzocht.
Het incident betekende voor het bedrijf van Elon Musk weliswaar veel negatieve aandacht, maar zorgde ook voor meer bekendheid. Vooral op het gebied van zelfrijdende functies, waarvan veel mensen niet wisten dat de Tesla’s er ook een aantal van aan boord heeft. Toen deelnemers voor de eerste keer werd gevraagd welke zelfrijdende auto’s ze kenden, noemde slechts 23 procent Tesla als eerste. Tijdens de tweede enquête was dat gestegen naar ruim 55 procent.
Lees ook: Tesla reed te hard bij dodelijk ongeval in Amerika