Pronto.ai

Ingenieur claimt autonome autorit van 5.000 kilometer

Foto: Pronto.ai time lapse video op Vimeo

Een Amerikaanse ingenieur beweert een zelfrijdende auto te hebben gebouwd waarmee hij bijna 5.000 kilometer heeft afgelegd. Naar eigen zeggen heeft hij tijdens die vierdaagse rit het stuur of de pedalen niet aangeraakt, behalve voor tussentijdse stops en om te tanken. Het gaat om de Amerikaan Anthony Levandowski, die eerder betrokken was bij een controversiële rechtszaak tussen Uber en Waymo.

Naar eigen zeggen heeft hij in oktober in vier dagen van de Golden Gate Bridge in San Francisco naar de George Washinton Bridge in Manhattan gereden. Hij deed dat in een Toyota Prius, die is uitgerust met camera’s, verschillende computersystemen en digitale wegenkaarten. Dat meldt The Guardian. Die krant heeft eerder al tijdens een testrit ongeveer 75 kilometer meegereden. Tijdens die rit moest Levandowski één keer het stuur in handen nemen.

Het valt op dat de auto niet is uitgerust met lidar, iets dat eigenlijk tot nog toe standaard is op zelfrijdende voertuigen en Levandowski zelf ook toevoegde aan de zelfrijdende voertuigen waar hij aan werkte bij Waymo, Uber en Otto. Maar volgens Levandowski zijn lidars heel duur en niet nodig.

Twijfel

Indien de ingenieur echt 5.000 kilometer heeft afgelegd zonder menselijk ingrijpen, is dat de langste autonoom afgelegde route. Het dagblad stelt echter Levandowski niet zonder meer te geloven. Hoewel de ingenieur een time-lapse video van de dit heeft getoond, benadrukt The Guardian dat Levandowski het eerder ook al niet zo nauw nam met de werkelijkheid.

De man werd namelijk beschuldigd van het stelen van geheimen over het zelfrijdende project van Google en joeg beleidsmakers in Nevada en Californië tegen zich in het harnas omdat hij illegale testen zou hebben uitgevoerd met autonome voertuigen.

Levandowski heeft ook net zijn nieuwe bedrijf gepresenteerd, Pronto.AI. Dit bedrijf zal de technologie van Levandowski niet verkopen en volgens The Guardian zal het voorlopig nog helemaal niet gebruikt worden in passagierauto’s. De eigenaar wil die techniek gebruiken als basis voor allerlei ADAS-systemen, zoals lane keeping en cruise control in bepaalde vrachtauto’s. Dit betekent dus dat hier altijd een menselijke chauffeur nog nodig is.

Truckchauffeurs

“Het besturen van een vrachtauto is erg zwaar en we denken dat onze Co-Pilot dus veel gemakkelijker kan maken voor de chauffeurs. Hierdoor zullen zij ook minder vermoeid raken, wat weer ten goede komt aan de veiligheid”, zegt Levandowski. Jaarlijks sterven enkele duizenden mensen in de Verenigde door ongevallen met vrachtauto’s.

Het is de bedoeling dat de Amerikaan deze technologie in de eerste helft van 2019 op de markt brengt. Daarvoor zal hij ongeveer 5.000 dollar vragen, wat gelijkstaat aan ongeveer 4.400 euro. Daarbij is hij van plan om mogelijke klanten eerst te ondervragen en daarna te trainen in de omgang met de nieuwe trucks, zodat zij weten wat het systeem wel en niet kan doen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.