Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse Limousine kan deels autonoom rijden

Mercedes-Benz zal later dit jaar de compacte A-Klasse Limousine aan de wereld presenteren tijdens de Autosalon van Parijs. Dit model is onder meer voorzien van moderne en zuinige motoren en rijassistentie-systemen die de veiligheid ten goede komen. De auto kan onder bepaalde omstandigheden autonoom rijden.

Eerder dit jaar kwam de Duitse producent al met de A-Klasse L Limousine, een variant met een langere wielbasis die uitsluitend voor de Chinese markt is ontwikkeld. Aan het einde van dit jaar wordt de A-Klasse dus ook hier beschikbaar. De auto is ruim 4,5 meter lang, bijna 1,8 meter breed en ruim 1,4 meter breed. De wielbasis is 2.729 millimeter en de bagagerruimtevolume is 420 liter.

Camera en radar

Tot de standaarduitrusting behoort het Mercedes-Benz User Experience-multimediasysteem, alsmede rijassistentiesystemen zoals de actieve remassistent en de actieve spoorassistent. De auto kan in bepaalde situaties autonoom rijden. De verbeterde camera- en radarsystemen kunnen tot 500 meter vooruitkijken en zo de verkeerssituatie nauwlettend in de gaten houden.

De A-Klasse maakt ook gebruik van kaart- en navigatiegegevens voor de verschillende assistentiesystemen. Het gaat dan onder meer om actieve assistenten voor het houden van afstand, het maken van noodstoppen en het wisselen van rijbaan. Het voertuig is verder standaard uitgerust met rem- en spoorhulp.

De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse beschikt over een uitgebreidere actieve remassistent, die tot de standaarduitrusting behoort. Afhankelijk van de situatie helpt dit systeem bij het verminderen van de gevolgen van een kop-staartbotsing met langzamer rijdende, afremmende of stilstaande auto’s. Zelfs bij aanrijdingen met overstekende voetgangers of fietsers helpt het systeem de gevolgen te verminderen en mogelijk kan de aanrijding zelfs worden voorkomen.

Eenzijdige remingreep

De actieve spoorassistent waarschuwt de bestuurder met een licht vibrerend stuurwiel indien de auto onbedoeld (zonder richting aan te geven) de rijbaan verlaat bij snelheden tussen de 60 en 200 kilometer per uur. Als de auto over een doorgetrokken streep rijdt, wordt de auto teruggeleid naar de oorspronkelijke rijbaan met behulp van een eenzijdige remingreep. In geval van een niet-doorgetrokken streep vindt een dergelijke ingreep alleen plaats als er een aanrijding dreigt met een voertuig op de aangrenzende rijbaan. Dit geldt ook voor tegenliggers.

ADAS Congres

Op donderdag 20 september organiseert ProMedia, de uitgever van Zelfrijdend Vervoer, het ADAS Congres. Net als de A-Klasse Limousine worden steeds meer auto’s van systemen voor rijassistentie (ADAS) voorzien. Welke gevolgen hebben die systemen voor verkeersveiligheid en weginrichting? Vormen ze de opmaat naar de zelfrijdende auto? Op deze vragen gaan de verschillende sprekers in. Bekijk het programma en schrijf je in voor deelname.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, TaxiPro en het tijdschrift Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.