Burgemeester Kortrijk wil experimenteren met zelfrijdende bus

De huidige burgemeester van het Belgische Kortrijk, Vincent van Quickenborne, wil in 2019 of 2020 een proef uitvoeren met zelfrijdende bussen tussen het treinstation en Hoog Kortrijk. Hij liet dit weten na een bezoek aan Navya, een fabrikant van zelfrijdende auto’s. Overigens moet Van Quickenborne daarvoor wel eerst herkozen worden.

Dinsdag bezocht de burgemeester de Franse fabrikant, die al op verschillende plaatsen dergelijke busjes laat rijden. Zo gebruikt vervoerder Keolis een dergelijk voertuig al in Lyon en voeren Navya en Keolis samen een proef uit in de Verenigde Staten.

Investering openbaar vervoer

Deze beslissing wordt deels ingegeven door de mogelijkheid dat De Lijn niet gaat investeren in trambussen in Kortrijk, omdat de kosten voor deze veertien bussen geraamd worden op 18 miljoen euro. Volgens de Belgische krant Het Laatste Nieuws kost het autonome busje van Navya dat in Lyon rijdt slechts 260.000 euro.

In eerste instantie zal slechts één zelfrijdend busje als proef worden ingezet. Dit om te zien of de techniek ook echt werkt, want nog altijd geeft zo’n voertuig aan alles voorrang. Daardoor bestaat het risico dat het voertuig bij drukte stil komt te staan, maar het kan bijvoorbeeld ook heel bruusk remmen voor een duif. Vanwege de relatief lage capaciteit van maximaal 15 passagiers, moet verder berekend worden of dit wel rendabel is.

Belgisch beleid

Ook in België wordt op dit moment al vol ingezet op zelfrijdende technieken. Sinds 1 mei is het autonome voertuigen toegestaan om zonder chauffeur rond te rijden in België. Onlangs werd in Mechelen een zelfrijdend voertuig enkele dagen als experiment ingezet om pakketjes te bezorgen in het centrum. Het zou dan ook niet erg ingewikkeld zijn om een dergelijke busje in Kortrijk in te zetten, menen experts. “Het traject kan in zes maanden tijd vergund zijn”, aldus Mark Pecqueur, specialist mobiliteit en docent bij de Thomas Moore Hogeschool.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.