Tesla Model 3

Tesla lijdt grootste kwartaalverlies ooit

Tesla heeft in de eerste drie maanden van 2018 een verlies geleden van circa 600 miljoen euro, het hoogste verlies in een kwartaal tot nog toe. Dit is ruim twee keer zoveel als in de eerste drie maanden van vorig jaar. De boosdoener is met name de tegenvallende productie van Model 3.

Dit model is het nieuwe paradepaardje van de auto- en batterijfabrikant en is inderdaad populair bij klanten, maar de productie hiervan zorgt voor problemen. In het eerste kwartaal zijn er niet eens 10000 auto’s van de band gerold.

Tegenvallende productie

Momenteel zijn er al bijna een half miljoen van deze voertuigen besteld en moeten er dus fors meer auto’s geproduceerd worden. Het was eigenlijk de bedoeling dat er tegen deze 2500 stuks per week opgeleverd zouden  worden. Tesla laat zich echter niet uit het veld slaan en benadrukt in zomer circa 5000 auto’s per week te kunnen produceren en ongeveer 100.000 in heel 2018. Dan wordt het bedrijf ook winstgevend.

Opvallend is dat Tesla – dat semi-autonome diensten in haar auto’s aanbiedt – nu zegt in de fabrieken een deel van het productieproces te snel automatisch te hebben gemaakt. “Elke stap in het productieproces heeft uitdagingen en we maakten de fout om te snel te veel automatisering toe te voegen. In de gebieden waar de uitrol van volledig autonome processen voor problemen zorgde, hebben we dit teruggedraaid naar semi-autonooe of weer mensen ingezet. Zo kunnen we blijven werken tot volledige autonomie het uiteindelijk weer kan overnemen.”

Geld

Volgens Tesla-topman is er geen nieuwe geldinjectie nodig van de investeerders of uit leningen. Toch wordt hieraan getwijfeld. Een grote Amerikaanse kredietbeoordelaar oordeelde dat de autofabrikant alleen al in 2018 circa twee miljard euro nodig heeft om niet om te vallen. En dat terwijl het aandeel van Tesla al lange tijd fors aan het dalen is. Wel moeten kopers van een Tesla altijd een aanbetaling doen, waardoor het bedrijf kapitaal binnenkrijgt.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.