Optimus Ride krijgt 18 miljoen voor ontwikkeling zelfrijdende auto

Investeerders hebben in totaal een bedrag van 18 miljoen dollar gestoken in het bedrijf Optimus Ride, een spin-off bedrijf van de Amerikaanse universiteit MIT. Optimus Ride richt zich op de ontwikkeling van autonome technieken in auto en dan met name op een level 4-systeem voor elektrische en autonome voertuigen. Met deze investering wil Optimus Ride nieuwe mensen werven en de voertuigvloot uitbreiden. 

Level 4 houdt in dat de auto kan opereren zonder menselijk handelen of menselijke controle, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. In een afgeschermd gebied kan zo’n auto volledig autonoom rijden, maar in een normaal stedelijk gebied moet een chauffeur waarschijnlijk zelf het stuur nog overnemen en kan hij alleen passagier worden op de snelweg. Level 5 betekent dat een menselijke chauffeur nooit meer zelf hoeft te rijden.

Fondsen

In totaal heeft Optimus Ride in twee fondsenwervingen een bedrag van 23,5 miljoen dollar opgehaald. Omgerekend is dit iets meer dan 20 miljoen euro. “Mijn collega’s en ik zijn heel trots op wat we tot nog toe hebben bereikt en realiseren ons dat we ons alle langetermijn-voordelen van zelfrijdende voertuigen niet eens kunnen voorstellen”, aldus Optimus Ride-directeur Ryan Chin.

Het is niet de eerste keer dat de MIT een succesvol bedrijf aflevert op het gebied van zelfrijdend vervoer; ook NuTonomy komt uit de koker van de MIT. “Met de financiële steun en de ondersteuning van Greycroft en andere partners kunnen we ons verder richten op onze passie en de visie nog sneller uitvoeren”, vertelde Chin ook. De investering kwam grotendeels van Greycroft Parners en er waren ook bijdragen van Emerson Collective, Fraser McCombs en van Joi Ito, de huidige directeur van het MIT Media Lab.

Testen

Eerder dit jaar kreeg Optimus Ride ook toestemming van het departement van vervoer in Massachusetts om testen uit te voeren met autonome voertuigen. Bovendien zette Optimus Ride samen met dit departement en de stad Boston een handtekening onder de afspraak om zelfrijdende auto’s te testen op de openbare wegen in Bosten.

Voorlopig wordt met name getest tijdens daglicht of met lichte regen. Maar het plan is om de testen te intensiveren en ook te rijden in avond- en nachturen en bij slechtere weersomstandigheden. “Je kunt wel duizend keer dezelfde route afleggen, maar dat betekent niets”, aldus Chin tegen tijdschrift The Drive. “Wat je nodig hebt zijn testen in omstandigheden, waar je niet eerder mee hebt hoeven omgaan. Op basis van de informatie die je dan ontvangt, kun je je software aanpassen.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.