Automobilist heeft weinig kennis van nieuwe technologie
Automobilisten maken nog maar weinig gebruik van ADAS. De bestuurders zijn vaak niet bekend met de rijtaakondersteunende systemen, terwijl de technologie wel een belangrijke rol heeft bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en bij het verbeteren van de doorstroming op de weg. Dat blijkt uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR).
Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control: systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. ADAS wordt steeds meer gemeengoed. Uit het onderzoek blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut.
Weinig kennis
Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms (Connecting Mobility) onder 1.355 zakelijk rijders blijkt dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die wél weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”
Uit het onderzoek kwam eveneens naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functies. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.
Opmaat naar zelfrijdende auto
Nieuwe technologische ontwikkelingen in auto’s kunnen nu en in de toekomst echt het verschil gaan maken, zegt Steven van Eijck voorzitter van Rai Vereniging: “De persoonlijke en maatschappelijke impact van een (dodelijk) verkeersongeval is enorm. Deze zogenaamde ADAS systemen zijn juist ontwikkeld om de veiligheid van zowel de bestuurder, inzittenden als andere weggebruikers te vergroten, maar dan moeten ze wel optimaal worden benut. De grootste uitdaging is niet de technologie maar de aanschaf en het gebruik ervan.”
Daarnaast vormt een aantal van deze systemen de opmaat naar zelfrijdende auto’s, zegt Jan van Delft van VZR: ” En juist die ontwikkeling gaat een belangrijke rol spelen bij de aanpak van files, maar dan moet de bekendheid, gebruik en acceptatie wel omhoog.”
Lees ook: Nieuwe rijopleiding in Utrecht: ‘Ik les 100 procent zelfrijdend’