Draadloos laden voor de elektrische auto

Zelfrijdende elektrische auto kan zelfstandig opladen

Een zelfrijdende, elektrische auto, die behalve het maken van zelfstandige ritten ook zelfstandig kan opladen, dat is de toekomst volgens de gemeente Rotterdam. Ervan uitgaande dat de zelfrijdende auto ook nog eens elektrisch rijdt, heeft het een manier bedacht waarop de auto volledig autonoom aan voldoende energie kan komen.

De gemeente heeft met verschillende partners nagedacht over mogelijkheden om draadloos te laden in de publieke ruimte. De techniek heeft potentie voor toekomstige mobiliteitsvormen zoals zelfrijdende auto’s, stelden ze. “Een volledig autonoom voertuig kan ook automatisch opladen, inpluggen is bij draadloos laden niet meer nodig, parkeren boven een laadsysteem is voldoende.”

Hoe werkt het?

Voor het draadloos laden zijn twee magnetische spoelen nodig. Eén van de spoelen zit in de grond en is aangesloten op een stroombron. De andere spoel is aangebracht in het voertuig en is aangesloten op zowel het laadsysteem als de batterij van de auto. Via een magnetisch veld tussen de twee spoelen wordt energie overgedragen; van de spoel in de grond naar de spoel in de auto.

De zelfrijdende auto hoeft niet op één exacte plaats te staan om geladen te worden, omdat de afstand tussen de auto en de laadplaat van beperkte invloed is op de efficiëntie. Testen op het gebied van straling hebben uitgewezen dat draadloos laden veilig is en in de publieke ruimte toegepast kan worden.

Pilot

De pilot is uitgevoerd door Engie en begon al in 2015. Twee elektrische auto’s werden omgebouwd voor de testfase. Hoewel de potentie van de techniek voor de zelfrijdende auto één van de conclusies was, werd gekeken naar de haalbaarheid van de toepassing in het algemeen.

De gemeente concludeerde dat er nog volop ruimte is voor verdere ontwikkeling op productniveau (hardware en OEM’s) en de daarop volgende marktacceptatie. “De techniek moet verder worden ontwikkeld zodat storingen worden voorkomen. De gebruikers van het systeem hebben aangegeven dat zij betrouwbaarheid belangrijker vinden dan gebruiksgemak; het systeem moet net zo betrouwbaar zijn als laden via een kabel voordat gebruiksgemak een rol gaat spelen.”

Onderwerpen:

Auteur: Majorie van Leijen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.