Amerikaanse overheid moedigt testen met zelfrijdende auto’s aan

De Amerikaanse federale regering wil het testen en de implementatie van zelfrijdende auto’s ‘niet in de weg staan’. Dat is de cruciale boodschap die de Amerikaanse overheid overbrengt in nieuwe richtlijnen die deze week zijn opgesteld. Fabrikanten worden aangespoord niet te wachten, maar zo snel mogelijk aan de slag te gaan met het testen op de openbare wegen.

Dit blijkt uit een document genaamd ‘A Vision for Safety 2.0‘, dat deze week is gepresenteerd door het Department of Transportation (DOT) en de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Dit document is gebaseerd op een leidraad met 15 punten over dit onderwerp die vorig jaar was opgesteld door de Obama-regering.

Richtlijnen

De eerdere regels leken wat meer beperkingen te stellen, terwijl de Trump-regering de markt op dit gebied veel meer de vrije hand geeft. De verschillende Amerikaanse staten worden verder ook aangespoord om proeven met autonome voertuigen zo veel mogelijk tegemoet te komen. Verder zijn ‘onnodige ontwerpelementen voor veiligheid’ herzien.

Tevens hoeven fabrikanten niet langer federale toestemming te krijgen voor ze kunnen beginnen met testen. Ook is het niet langer verplicht om documentatie bij de federale overheid in te dienen, waarin precies de veiligheidsstandaarden en noodmaatregelen zijn opgenomen. Wel kunnen fabrikanten hier vrijwillig nog voor kiezen.

Richtlijnen

Overigens wordt in het document meerdere malen benadrukt dat het hier gaat om richtlijnen en dus niet om werkelijke regels. Maar op deze manier wil de overheid wel een leidraad vaststellen waarmee een pad wordt gecreëerd voor de succesvolle implementatie van zelfrijdende voertuigen. “De veilige uitrol van autonome voertuigen, betekent dat we vooruit kunnen kijken naar een toekomst met minder verkeersongelukken en betere mobiliteit voor alle Amerikanen”, aldus de minister van Transport, Elaine L. Chao.

“Tegelijk zorgt deze technologie voor belangrijke sociale voordelen, omdat hierdoor de toegang tot transport en de onafhankelijkheid en de levenskwaliteit van mensen die niet kunnen rijden verbetert”, aldus Chao. Hoewel het document op sommige vlakken erg vaag blijft, meldt de overheid dat de richtlijnen zullen veranderen, terwijl de technologie vordert. Nu al zijn de DOT en de NHTSA bezig met een Vision for Safety 3.0.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.