Nieuwe variant Volkswagen-busje wordt deels zelfrijdend

Het beroemde hippiebusje van Volkswagen, de Transporter, krijgt een nieuwe uitvoering die rijdt op elektriciteit en verschillende autonome functies heeft. Volkswagen heeft bevestigd in 2022 een productieversie van de Volkswagen I.D. BUZZ op de markt te willen brengen. De autofabrikant heeft dit besloten, nadat een studiemodel op een evenement in de VS eerder dit jaar enorm veel positieve reacties kreeg.

Een van die functies is het touchscreen-stuur dat helemaal in het dashboard kan klappen, wanneer de zelfrijdende stand wordt ingeschakeld. Op dat moment kan de chauffeur zijn stoel ook volledig omdraaien, tot hij met zijn gezicht richting de passagiers op de achterbank zit. Dit is onderdeel van de variabele stoelindeling in het voertuig.

Elektriciteit

Deze nieuwe bus zal in ieder geval elektrisch kunnen rijden en de batterijen worden in de vloer weggewerkt, om zo voordelig mogelijk gebruik te kunnen maken van de interieurruimte. Volkswagen laat verder weten ook een bestelbusversie te willen maken van de I.D. Buzz. “Het is een ideaal concept voor een bestelbus, zeker voor in de binnensteden”, aldus dr. Eckhard Scholz, algemeen directeur van Volkswagen Commercial Vehicles. “De I.D. BUZZ Cargo is zeer geschikt voor schoon distributieverkeer en zal een semi-autonoom voertuig worden van de categorie Level 3.”

Hiermee wordt verwezen naar de SAE-indeling van de mate van autonomie in een voertuig. Level 3 houdt in dat een automaat alle rijtaken van de bestuurder overneemt, maar wel in de veronderstelling dat de bestuurder op verzoek de controle weer overneemt. De auto kan het besturen van de auto op operationeel gebied volledig overnemen, maar slechts deels op tactisch en strategisch gebied. Momenteel rijden er nog geen auto’s die dit niveau van autonomie kunnen bereiken.

Studiemodel

De nieuwe I.D. BUZZ wordt gebaseerd op het studiemodel, dat 4,942 meter lang is, bijna twee meter breed en 1,963 meter hoog. Dit voertuig is onderdeel van Volkswagens Strategy 2025, die voorziet in de verregaande uitbreiding van het aantal elektrische Volkswagen-modellen. Tegen 2025 moeten dat er meer dan dertig zijn.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.