Gerechtelijk document: Uber wist van diefstal zelfrijdende technologie

Voormalig Uber-directeur Travis Kalanick zou al hebben geweten dat Anthony Levandowski duizenden documenten over de zelfrijdende technologie van Google in zijn bezit had, voordat hij het bedrijf van Levandowski kocht. Dit blijkt uit een document dat woensdag is ingediend bij de rechtbank in Californië, waar de rechtszaak van Google-zuster Waymo tegen taxidienst Uber behandeld wordt. Waymo eiste al een maand geleden dat Uber dit document bekend zou maken.  

Overigens blijkt uit dit document ook dat Kalanick tegen de nieuwe medewerker heeft gezegd om de informatie van Google niet mee te nemen naar het bedrijf. Daarop liet Levandowski weten de informatie te hebben vernietigd. Uber ontsloeg Levandowski ruim een maand geleden als hoofd van de afdeling autonoom rijden vanwege deze rechtszaak en ondertussen is ook Kalanick afgetreden.

Frustratie

Het document toont aan de ene kant dus dat Uber de informatie van Levandowski niet wilde hebben, maar Amerikaanse media verwachten ook dat de openbaring van dit document kan leiden tot nog meer frustratie bij de rechtbank in Californië. Die eiste namelijk in eerste instantie dat Uber voor 31 maart de gestolen documenten terug zou geven of bewijs aanleverde dat de gestolen informatie was vernietigd, maar Uber liet alle deadlines verlopen zonder met de gevraagde informatie op de proppen te komen.

Pas deze maand kreeg de rechtbank te horen van de taxidienst dat de informatie was vernietigd, maar uit dit document blijkt dus dat die informatie bij Uber al maanden bekend was. Tijdens de rechtszaak heeft Uber gereageerd door te ontkennen dat het de diefstal heeft gestimuleerd en dat zelfs in het contract stond opgenomen dat Levandowski geen informatie van Waymo mocht meebrengen.

Rechtszaak

Levandowski werkte lange tijd aan de ontwikkeling van zelfrijdend vervoer bij Google, voordat hij in januari 2016 de start-up Otto startte. Dit bedrijf richtte zich op de ontwikkeling van autonome vrachtauto’s. Ruim een half jaar later kocht Uber deze start-up en Levandowski ging bij Uber aan de slag, maar Levandowski en de taxidienst werkten al langer samen.

Waywmo beschuldigde Levandowski er later van bij zijn vertrek veertienduizend bestanden met vertrouwelijke informatie te hebben meegenomen en startte een rechtszaak. Daarbij gaat het vooral om Lidar-technologie, die wordt gebruikt om de omgeving te scannen. Dit is essentieel voor zelfrijdende auto’s. De Alphabet-dochter beweert verder dat Uber wist van de diefstal. Het bedrijf zou die zelfs hebben gestimuleerd zodat het zelf ook aan de slag kon gaan met zelfrijdende voertuigen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.