Beperkt aantal autonome auto’s verbetert al hoeveelheid files

Zelfs als er maar een paar autonome voertuigen tussen het normale verkeer rijden, zal dit positieve effecten hebben op de hoeveelheid verkeersopstoppingen die er ontstaan. Dit blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van verschillende Amerikaanse universiteiten. Een autonome auto rijdt namelijk soepeler dan een menselijke chauffeur en er is dus minder sprake van remmen zonder goede reden. Dit is vaak een reden dat er files ontstaan tijdens de spitsuren; de ‘fantoomfile’.

De onderzoekers hebben een experiment uitgevoerd, waarbij er 20 auto’s werden gebruikt. Die werden allemaal door menselijke chauffeurs bestuurd, maar bij één wagen werd via een intelligent cruise control-systeem bepaald wanneer de auto moest remmen of juist gas bij moest geven.

Beter rijden

De chauffeurs kregen de opdracht om op een vast traject rijden met een snelheid van niet meer dan 25 kilometer per uur te rijden alsof het spits was. Ze moesten hun voorliggen volgen, maar mochten niet inhalen en moesten eventuele gaten altijd op een zo snel mogelijke manier weer dichten. Niet alleen was de zelfrijdende auto in staat om de gaten tussen zijn voorligger het beste te dichten, maar ook de andere auto’s in de buurt gingen beter rijden.

Dit komt omdat een autonoom voertuig er beter in slaagt om zijn snelheid aan te passen wanneer een file ontstaat, wat ervoor zorgt dat auto’s die zich wat verderop in de lijn bevinden ook minder hoeven te remmen. En omdat auto’s minder hoeven te remmen en weer gas hoeven te geven, gebruiken ze ook minder brandstof.

Representatief

Overigens geven de onderzoekers toe dat de proef niet helemaal waterdicht is, omdat het de chauffeurs in deze proef dus niet was toegestaan om van rijstrook te wisselen of om harder te gaan dan de afgesproken snelheid. Maar de onderzoekers durven op basis van dit experiment wel te concluderen dat het aantal files al zal verminderen wanneer nog een groot deel van de bevolking zelf rijdt met slechts hier en daar een zelfrijdende auto.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is redacteur voor Zelfrijdendvervoer.nl en OVPro, het vakblad over het openbaar vervoer in Nederland en buitenland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.