Hyundai bouwt zelfrijdende auto uitsluitend voor snelweg

Hyundai wil in 2020 een zelfrijdende auto op de markt brengen. Het voertuig moet in staat zijn om volledig autonoom te rijden, maar dan wel uitsluitend op de snelweg. Pas tien jaar later denken de Koreanen een auto gereed te hebben die ook op het onderliggende wegennet zelfrijdend uit de voeten kan.

Het nieuwe voertuig zal in staat zijn om op snelwegen uit zichzelf te accelereren, te remmen, te sturen, van rijbaan te wisselen en obstakels te detecteren. De producent denkt dat het moeilijker is voor voertuigen om autonoom te rijden in binnensteden dan op snelwegen. In het laatste geval zijn er minder stoplichten en minder andere verkeersdeelnemers. Dat maakt het aanzienlijk makkelijker voor autoā€™s om zonder menselijke tussenkomst te rijden.

Level vier

Als Hyundai een zelfrijdende variant voor overige wegen gereed heeft in 2030, is deze nog steeds niet volledig autonoom. De Koreaanse fabrikant mikt op level vier qua autonoom rijden, terwijl pas bij level vijf een stuur volledig achterwege kan blijven.

Het exemplaar dat Hyundai in 2030 op de markt wil brengen, kan nog steeds niet in alle situaties uit de voeten. Er moet sprake zijn van duidelijke wegmarkeringen en de weersomstandigheden moeten goed zijn. Uiteindelijk wil het bedrijf wel toe naar een honderd procent autonoom voertuig, maar wanneer deze gereed is kunnen de Koreanen niet zeggen.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van Zelfrijdend Vervoer, het vakblad over autonoom vervoer en vaste redacteur van Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.