IJDS, symposium, bmw

Nieuw symposium over interactie tussen bestuurder en voertuig

Het International Journal of Driving Science (IJDS) houdt op 14 en 15 juni in Haarlem een symposium over de interactie tussen slimme voertuigen en de menselijke bestuurder. Onderzoekers en deskundigen vanuit universiteiten, het bedrijfsleven en overheden ontmoeten elkaar en presenteren hun bevindingen over de nieuwste technologie.

Het symposium is een kick off voor het blad IJDS, een nieuw open access tijdschrift dat is opgericht door de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Het online blad legt de focus op zowel de technische kant als op de menselijke factor als het gaat om nieuwste technologie. Ook op het symposium is dit thema de rode draad bij de diverse presentaties. Na elke presentatie is er ruimte voor discussie.

Interactie

Tijdens dit evenement komen drie thema’s aan bod, vertelt Saskia Monsma, onderzoeker aan de HAN en hoofdredacteur van IJDS. Een ervan is de interactie tussen het voertuig en de bestuurder. De nieuwste technologie van auto’s zorgt dat de rol van de bestuurder geleidelijk verandert naar die van een supervisor. Wat betekent dat voor de interactie tussen voertuig en passagier?

“Kijk naar de autopilot-functie van Tesla. Wordt deze functie straks niet misbruikt doordat de bestuurder andere dingen gaat doen tijdens het rijden?”, zegt Monsma. “Tesla kan zeggen: het heet wel autopilot, maar de bestuurder moet nog steeds opletten. Is de naam ‘autopilot’ dan niet misleidend? Misschien moet er een andere naam voor bedacht worden.”

Gedrag aanpassen

Bovendien kan een bestuurder zijn gedrag aanpassen aan het slimme voertuig en andersom. Wat zijn de consequenties daarvan? “Een auto kan merken dat je sportief rijdt, en schakelt dan bijvoorbeeld over naar de sportstand. En wanneer je heel rustig rijdt, kan de auto de comfortstand inschakelen. Lopen we dan niet het gevaar dat we in gaan dutten? Hoe ver kan dit gaan?”

“De nieuwe BMW 5-serie heeft maar liefst 21 systemen ter ondersteuning van de bestuurders. Al die nieuwe techniek, zitten mensen daar wel op te wachten, en kunnen zij dit allemaal wel bevatten? Je ziet nu dat techneuten en psychologen samen over deze kwestie buigen. “

Verder komen ook de technologieën in auto’s aan bod die ongevallen moeten voorkomen of beperken. Daarbij wordt de vraag gesteld hoe de bestuurder moet worden gewaarschuwd en hoe een teveel aan valse waarschuwingen kan worden voorkomen.

International Journal of Driving Science

Met het symposium hoopt IJDS meer bekendheid te genereren voor het tijdschrift. De doelgroep van het tijdschrift beslaat onderzoekers en ingenieurs uit verschillende disciplines. “Omdat we net zijn begonnen, hebben we nog geen groot bereik. Niemand kent ons nog. We hebben onderzoekers nodig die hun artikelen willen publiceren. Maar zij kiezen doorgaans eerder voor een blad met een grote impact”, vertelt Monsma. “Het is dus een beetje de kip en het ei-verhaal. Hopelijk krijgen we door het symposium meer bekendheid en willen mensen dan ook graag bij IJDS gaan publiceren.”

Auteurs kunnen gratis een verhaal laten publiceren in IJDS, terwijl zij daar bij andere open acces bladen vaak honderden tot wel duizenden euro’s voor moeten betalen. Bovendien bestaat er volgens IJDS nog geen dergelijk tijdschrift voor publicaties die zich zowel richten op de technologie in de automotive-sector als op de menselijke factor. Hiermee hoopt de organisatie verschil te maken.

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur voor ZelfrijdendVervoer.nl en RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.